Den norske litterære kanon

1700-1900

av (forfatter), Jørgen Magnus Sejersted (forfatter), Tone Selboe (forfatter), Jon Haarberg (forfatter) og Petter Aaslestad (forfatter).

Aschehoug 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boka presenterer tretten sentrale norske forfattere fra perioden 1700-1900. Utvalgskriteriet har vært forfatternes evne til å skyve så vel datidens som nåtidens forfattere i skyggen. Boken tar også opp tre kanoniserte genre som ikke primært er knyttet til spesielle forfatternavn: salmen, eventyret og folkevisen. Har register.

Denne boken er en oppfølger til Den norske litterære kanon 1900-1960. Nå er det norske forfattere som debuterte mellom 1700 og 1900 som er blitt lest med tanke på hva som fremdeles gjør dem kanoniske. Boken kaster nye litteraturkritiske blikk på tretten forfattere som fortsatt definerer hva det vil si å skrive godt i Norge, og som i 2009 fortsatt utgjør tyngdepunktet i den norske litterære kanon.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203195488

EAN 9788203195488

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet

Hvis dette høres kjedelig og overnormalt ut, er det helt uten grunn:
Familien på Gilje er åpenbart en av de beste norske romanene. I tillegg til alt det andre kan den brukes til å diskutere hva litterær kvalitet er. Ikke mange bøker skaper en tilsvarende litterær glede på sine første to sider: Fred, selvfølgelig, kanskje Sjur Gabriel, Garman & Worse, Landstrykere. Få andre.

litteraturteori, analyse etc.

• "Den norske litterære kanon - 1900-1960" av Erik Bjerck Hagen
  • "Norsk litterær kanon" av Stig Sæterbakken
  • "Hvorfor ytre høyre vinner debatten - og hvordan vi kan stoppe dem" av Eivind Trædal
  • "Kvinner, lesning og fascinasjon - "bestselgere" i bibliotek og kiosk" av Cecilie Naper
  • "Hva er biologi" av Dag O. Hessen
  • "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "Europeana - en kort historie om det tyvende århundret" av Patrik Ouredník
  • "Norske klassikere - bøker, filmer, musikk, radio og TV fra 1945 til i dag" av Sven Ove Bakke
  • "Historia om Ivar Aasen" av Ottar Grepstad
  • "Om den norske skrivemåten - eksempler og moteksempler til belysning av nyere norsk retorikk 1975-1980" av Georg Johannesen
  • "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet
  • "Vestens litterære kanon - mesterverk i litteraturhistorien" av Harold Bloom