Den norske byggeskikken

hus og bolig på landsbygda fra middelalder til vår egen tid

Pax 1995 Innbundet

Boka forteller om husets biografi, hus og tun, bygging og ombygging, lys og varme, interiør og hjemmeliv. Den redegjør for materiale, konstruksjon, funksjon og stil og skildrer folks virke i og mellom husene. Forfatteren drøfter forholdet mellom arkitektur og byggeskikk og mellom fattig og rik i bygdesamfunnet. Fortellingen føres fram fra eldre tider via "det store hamnskiftet" og industrialiseringen til etterkrigstidens bygdelandskap og det utskjelte ferdighuset. Har kilderegister, litteraturliste, samt oversikt over bildekilder og forkortelser.

Boka forteller om husets biografi, hus og tun, bygging og ombygging, lys og varme, interiør og hjemmeliv. Den redegjør for materiale, konstruksjon, funksjon og stil og skildrer folks virke i og mellom husene. Forfatteren drøfter forholdet mellom arkitektur og byggeskikk og mellom fattig og rik i bygdesamfunnet. Fortellingen føres fram fra eldre tider via "det store hamskiftet" og industrialiseringen til etterkrigstidens bygdelandskap og det utskjelte ferdighuset. Har kilderegister, litteraturliste, samt oversikt over bildekilder og forkortelser.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1995

• "Våpen i Norge - fra spyd og luntelåsmuskett til Krag-Jørgensen og bajonett" av Per Terje Norheim
  • "Det norske landskapet - om landskap og landskapsforståelse i kulturhistorisk perspektiv" av Arne Lie Christensen
  • "Gamle trehus - historikk, reparasjon, vedlikehold" av Tore Drange
  • "Marco Polos reiser" av Marco Polo
  • "Romerinner og romere - livet i Romerriket" av Tore Janson
  • "Harald Hardråde" av Halvor Tjønn
  • "Verden fram til i går - hva vi kan lære av tradisjonelle samfunn" av Jared Diamond
  • "Vesterveg til Vinland - oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika" av Helge Ingstad
  • "Russland blir til - fra vikingene til Ivan den grusomme" av Halvor Tjønn
  • "Verdenstreet - mennesker og makter i Odins tid" av Vera Henriksen
  • "USAs presidenter - fra George Washington til Donald J. Trump" av Ole O. Moen
  • "Ufredsår - om den svenske stormaktstiden og en mann i dens midte" av Peter Englund