Den neste er den beste

av (forfatter) og Jon Gangdal (medforfatter).

Aschehoug 2006 Innbundet

Aamodt forteller her om sin idrettskarriere som alpinist, og forteller også om barndommen, forholdet til faren, Finn Aamodt, Lasse Kjus og de andre vennene og konkurrentene, mesterskapene, skadene og comebacket.

Kjetil André Aamodt ble en gang spurt om hvilke medaljer han satte høyest. Han tygde lenge på svaret. Til slutt kom det: «Den neste er den beste.»
Dette er fortellingen om den engstelige Lambertseter-gutten som ble verdens beste alpinist og en av tidenes største idrettsutøvere. Kjetil lar oss ta del i de største gledene og skuffelsene i sin idrettskarriere: Den gode barndommen. Forholdet til den ambisiøse faren, Finn Aamodt. Søsteren AK, som ga seg under prestasjonspresset. Romkameraten Lasse Kjus og alle de andre vennene og konkurrentene. De store mesterskapene med seiersrus, og sviende nederlag. Alle skadene, og et eventyrlig come-back.
Som en rød tråd gjennom boken går Kjetils treningsfilosofi: Den vinner mest, som kjenner den største idrettsgleden, trener mest og best - og er villig til å gi avkall på litt kortsiktig trivsel for å få et enda mer meningsfylt liv.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203229169

EAN 9788203229169

Omtalt person Kjetil André Aamodt

Den neste er den beste!
Av Ayda Parnianfard

Boken Kjetil André Aamodt, den neste er den beste er skrevet av Jon Gangdal, journalist fra fagpresse, dagspresse og TV. Boken handler om den lange veien Kjetil André Amodt tok til å bli verdens beste alpinist og en av tidenes største idrettsutøvere. Vi får bli med helt til de gode gamle barndoms dagene og hvordan han fortsatte sin karriere derfra. Vi får er innblikk på de største og de første mesterskapene, de sterke forholdene med far Finn Aamodt, søster AK og beste kompis Lasse Kjus som også var en tidligere alpinist med gode resultater. Hvordan han kom seg gjennom alle skadene og mye mer.

Jeg syntes at dette er en bra bok å lese for alpinister. Boken lærte meg at det kreves mye hard trening og egen vilje for å lykkes som alpinist. Jeg likte veldig godt at boken forteller mye om de gangene Kjetil tenkte på å legge opp, for det viser at også verdens beste alpinister kan ha dårlige dager hvor de tviler på seg selv. Det jeg mislikte med denne boken var at historien ikke går kronologisk, plutselig er han barn, så blir han verdensmester også er han junior alpinist det var vanskelig å følge med. Boken har veldig liten tekst og mye informasjon som kanskje ikke var like viktig, dette gjorde det vanskelig for meg å forstå alt som skjedde i histoerien.

Tittel: Kjetil Ander Aamodt "den neste er den beste"

Forfatter: Jon Gangdal

Hovedpersoner: Kjetil Andre Aamodt

Min mening: Denne boken er en av de beste bøkene jeg noen gang har lest. Jeg syntes det var spennende å gå gjennom hele barndommen og livet til Kjetil Andre Aamodt. Det er veldig gøy for meg som alpinist og se hvordan Kjetil kom seg gjennom sin barndom som alpinist. Det var kjempegøy å se alt Kjetil gjorde som liten gutt. Jeg likte når man fikk se hvordan Kjetil gjorde det på skirenn som liten. Jeg elsket boken.

Handling: Boken handler om livet til Kjetil. Du får se alt i livet hans.
Man kan se alle turer og renn han har vært med på. Men det morsomste var å se hva og hvordan Kjetil kom seg gjennom barndommen. Det var også ekstremt gøy å se alle bilder av Kjetil som ung gutt. Kjetil var kjempe god som gutt på ski år han var på min alder. Kjetil hadde en kjempe god venn som het Lasse Kjus. Begge ble alpinister på verdensklasse. Jeg fikk også se litt hvordan Lasse Kjus ble best. De var venner fra ca 2 år til nå

Målgruppe: Jeg anbefaler denne boken for de som er interesert i Alpint og sport.

• "Aamodt og Kjus - 35 år som konkurrenter. Og brødre" av Svein Tore Bergestuen
  • "Hodeskallegåten" av Jørn Lier Horst