Den moderne verdens idéhistorie

i skyggen av fremtiden

av (forfatter) og Lars Nygaard (oversetter).

Dreyers forlag 2013 Innbundet

Den moderne verdens idéhistorie - i skyggen av fremtiden er en bred fremstilling av de siste århundrenes store omveltninger i Europa og verden. Den anerkjente svenske idéhistorikeren Sven-Eric Liedman byr her på en unik blanding fortellerglede og kunnskap. De store perspektivene i politikken, filosofien, vitenskapen, økonomien og religionen avløses av overraskende og underholdende resonnementer rundt for eksempel klokken og multiplikasjonstabellen. Boken har vunnet den prestisjefylte Augustprisen for årets beste svenske fagbok. Juryen begrunnet valget slik: "I boken I skuggan av framtiden gir Sven-Eric Liedman et bredt og vel underbygd bilde av modernitetens idéutvikling i et historisk perspektiv, i skarp kontrast til den overfladiskhet som ofte forekommer i dagens debatt. Ut fra spennende nye innfallsvinkler bidrar Liedman med verdifull og tankevekkende innsikt om så vel vår samtid som oss selv".

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2013

• "Norge i vikingtid - våre historiske og kulturelle røtter" av Torgrim Titlestad
  • "Romerrikets historie - republikkens vekst og fall" av Jon W. Iddeng
  • "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet
  • "Essays - første bok" av Michel de Montaigne
  • "Russland er sitt eget sted - streker til et lands biografi" av Peter Normann Waage
  • "Jødehat - antisemittismens historie fra antikken til i dag" av Trond Berg Eriksen
  • "Hvordan snakke om bøker du ikke har lest?" av Pierre Bayard
  • "Fedreland" av Robert Harris
  • "Om artenes opprinnelse gjennom det naturlige utvalg, eller De begunstigede rasenes bevarelse i kampen for tilværelsen" av Charles Darwin
  • "Rastløs" av Kenneth Moe
  • "Donau" av Claudio Magris