Den mirakuløse mandarin

av (forfatter) og Gunvald Ims (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

De store, buldrende byene Istanbul og Genève er en slags hovedpersoner i denne boken. En kvinnelig fortellerstemme tilhører hun som går i gatene og leter etter seg selv og kjærligheten, men blir av og til avbrutt av en mannlig, mer fremmed stemme. Kvinnen betrakter nåtiden og fortiden, Genève og Istanbul.

En urban roman skrevet av Asli Erdogan, en av de yngre, talentfulle og prisbelønte tyrkiske forfatterne.

Byene Istanbul og Genève er en slags hovedpersoner i den unge, prisbelønte tyrkiske forfatteren Asli Erdogans roman Den mirakuløse mandarin. Begge disse byene er store og buldrende, med energiske og fascinerende understrømmer.
En kvinnelig fortellerstemme, som iblant brytes mot en mannlig, mer fremmed, tilhører henne som driver omkring i gatene og søker mørket inni seg selv, men også kjærligheten, slik den kommer til uttrykk på kafeene, på fortauene, i parkene og ellers der hun befinner seg. Kvinnen er en betrakter, som også betrakter sin egen fortid. Nåtidens Genève blander seg med barndommens Istanbul, minner med bilder og erfaringer. Denne romanen er en språklig bragd og kan leses som et langt prosadikt og som en utviklingshistorie om å finne et liv og bli voksen. Her er nederlag og vemodige seire, men først og fremst er dette en nattbok. En nattbok med et storslagent, malerisk innhold.
"...førsteklasses oversatt av Gunvald Ims. Nok en gang er det et imponerende stykke besnærende lyrisk prosa Erdogan leverer ... Det er aldeles praktfullt gjort." Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad
"...storartet skrivekunst, en bok det nesten gjør vondt å lese..." Hans H. Skei, Aftenposten
"Alt foregår på aksen Genève -Istanbul, og alt springer ut av en felles sjelelig tilstand. Her er vi langtfra drømmebildene av de to byene, og like langt borte fra kjærlighetens lykke,det er tekstens egen skjønnhet som holder leseren naglet. Prosalyriske avsnittveksler med dypt eksistensielle temaer, og teksten dirrer av intens og krass livsopplevelse." Liv Riiser, Vårt Land
Asli Erdogan er født i 1967 i Istanbul. Hun tok sin mastergrad i atomfysikk ved Bosporus-universitetet i 1993, og arbeidet siden i Rio de Janeiro og i Genève. Hun har utgitt en roman og flere noveller. Kritikerne, også de norske, hyllet Byen med den røde kappa (på norsk i 2004) som et lite mesterverk.
«Asl? Erdo?an er en meget skarptseende og følsom forfatter som skaper.fullkomne litterære tekster.»Orhan Pamuk
.En begeistret og begrunnet blogg-omtale:

ISBN13 9788205395404

EAN 9788205395404

Serie XS

Omtalt sted Tyrkia Sveits

De første møtene, de uerstattelige, vakre første møtene...Det er alltid så vakkert å begynne på noe nytt.

III: Trær VI STÅR RAKE SIDE OM SIDE, sterke, uten å se på eller røre ved hverandre. Sammen gjentar vi hele tida den samme harmoniske dansen. Vi er fortsettelsen av jorda mot himmelen, fjerne barn av sola. Det er vi som eier dagslyset. Vi ser uinterresert på tida som går. Men vi vet også hva det vil si å bli glemt, fordi vi er i stand til å føle vinden, forråtnelsen og smerten av et blad som faller, fordi vi kan elske en fugl eller ei sky, og fordi de som drar, som regel aldri vender tilbake. Vi vet at det vil komme en dag da vi skal falle, en etter en, og vi vet at dansen alltid vil fortsette.

• "Steinbygningen" av Aslı Erdoğan
  • "Byen med den røde kappa" av Aslı Erdoğan
  • "Sigmund Freuds søster" av Goce Smilevski
  • "Karakterer - etter La Bruyère" av Thomas Lundbo
  • "F - roman" av Daniel Kehlmann
  • "Skinnende gull, glitrende smaragd" av Yiyun Li
  • "Averno" av Louise Glück
  • "Det finnes ingenting mer livsbejaende enn å være mørkeredd - noveller" av Stig Beite Løken
  • "Alt som er" av James Salter
  • "Jeg føler meg uvel - en roman om døden" av Ole Robert Sunde