Den mekaniske prinsen

av (forfatter) og Eli-Ann Tandberg (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2017 Heftet

Kjærlighet og løgner kan være en livsfarlig kombinasjon. Tessa har søkt tilflukt hos Skyggejegerne i Londons magiske Underverden, men tryggheten er høyst midlertidig. Den mystiske Magisteren skyr ingen midler for å utnytte hennes magiske evner. Snart oppdager Tessa at Magisterens kamp mot Skyggejegerne er drevet av hevnlyst, og sammen med trofaste Jem og den vakre, men plagede Will, drar hun ut for å avsløre fortidens hemmeligheter. Magisteren ligger hele tiden ett skritt foran - og etter hvert blir det tydelig at én av deres egne har forrådt dem.
Underveis føler Tessa seg mer og mer tiltrukket av Jem - samtidig som den sterke dragningen mot Will uroer henne. Og noe i Will er i ferd med å forandre seg. Etter hvert som jakten på sannheten fører dem inn i dødelig fare, forstår Tessa at selv ekte kjærlighet kan være kledd i hemmeligheter og løgner. Den mekaniske prinsen er oppfølgeren til Den mekaniske engelen, og andre bok i forløper-serien til Skyggejegerne-bøkene, som er oversatt til 35 språk.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788241915499

EAN 9788241915499

Serier VB pocket Skyggejegerne - begynnelsen (2)

Genre Fantasy

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted London

Jeg lurer på om jeg noen gang blir for gammel til at bøker som dette kryper rett til hjertet... Tårene trillet flere ganger i løpet av denne boken, og Clares verden ble i denne serien som i The mortal instruments en drøm som holdt meg fanget fra første side.

“If no one cares for you at all, do you even really exist?”

"Gideon and Gabriel," said Tessa. "They're really quite good-looking, not hideous at all." "I spoke," said Will in sepulchral tones, "of the pitch-black inner depths of their souls." Tessa snorted. "And what color do you suppose the inner depths of your soul are, Will Herondale?" "Mauve," said Will.

"En undersjanger av fantasi og spekulativ fiksjon som kom på 1980-tallet og tidlig 1990-tallet. Begrepet betegner bøker satt i en tid eller verden hvor damp som energi fortsatt er mye brukt - vanligvis det 19. århundre, og ofte satt i viktoriatiden England - men med fremtredende elementer av både science fiction og fantasy, som for eksempel fiktive teknologiske oppfinnelser som man finner i verk av HG Wells og Jules Verne, eller ekte teknologisk utvikling som datamaskinen oppstår på et tidligere tidspunkt. Bøker med steampunk har ofte anakronistisk teknologi eller futuristiske innovasjoner som Victorians kan ha tenkt seg dem, basert på et viktoriansk perspektiv på mote, kultur, arkitektoniske stil, kunst, etc."

Mitt første møte med Steampunk var i boka Soulless, og nå ønsker jeg å lese mer! Har ikke lest mange av bøkene i denne lista da den er ment som en liten buskeliste for meg selv :)

Bøker fre min ungdomstid, men også ungdomsbøker jeg leser nå.

Prøver på nytt med Leseutfordringen 2017. Hadde ikke tenkt å legge den ut i år, men jeg klarer på en eller annen måte og miste listen min hele tiden...

• "Den mekaniske engelen" av Cassandra Clare
  • "Den himmelske ilds by" av Cassandra Clare