Den maskerte guden

Aschehoug 1991 Innbundet

Henry Highhawk, konservator ved et museum i Washington, sender en kollega en eske med de oppgravde benrestene av hennes angelsaksiske besteforeldre - i protest mot forskeres inngrep i indianernes gravfred. Når Highhawk reiser til New Mexico, blir han derfor arrestert av Jim Chee i navahoenes stammepoliti.Imens blir løytnant Joe Leaphorn tilkalt for å se nærmere på et likfunn - en mann som er ribbet for alt som kan identifisere han. Etter hvert blir det klart at det ikke bare er politiet som er ute etter Highhawk, og at han er innblandet i mer enn gravplyndring.

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788203163449

EAN 9788203163449

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted New Mexico

For en del år siden leste jeg en del "indianerkrim" av Hillerman og likte godt de sindige etterforskerne og den spesielle urfolk-bakgrunnen. Da jeg fikk øye på denne boka på salg, sørga jeg for at den ble med hjem og så fram til et nytt møte med Leaphorn og Chee. Det ble dessverre en nedtur. Det meste av handlinga foregår i Washington D.C. med et persongalleri der iallfall jeg mista oversikten ganske fort, og der det ble stadig vanskeligere å skille mellom venner og fiender av ymse kategorier. Hillerman-fans som ikke har lest denne, har ikke gått glipp av noe.

Her er et knippe bøker jeg har tenkt å komme igjennom i løpet av sommermånedene. Her forventer jeg å finne nokså ny, men litt "umoderne" krim - det vi si krim/spenning med handling litt tilbake i tid og/eller i rustikke og naturnære omgivelser. Og med dertil hørende typer mennesker.

• "Svart vind" av Tony Hillerman
  • "Amigo, amigo" av Francis Clifford