Den lukkede bok

av (forfatter) og Birgitte Victoria Svendsen (oppleser).

Cappelen 2008 CD

1875. Tjueén år gamle Frederikke Leuenbech lever en søvngjengeraktig og overbeskyttet tilværelse som brått skal opphøre i det hun treffer den idealistiske og sjarmerende fødselslegen Frederik Faber. Under den perfekte overflaten, lurer derimot hemmelighetene og de skjulte lengslene. Frederikke presses til å gjøre valg som skal få store konsekvenser for hennes omgivelser og for henne selv.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

Format CD

ISBN13 9788202276065

EAN 9788202276065

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939 1800-tallet

Omtalt sted Danmark

Dette er en av de beste bøkene jeg har lest! Jeg klarte ganske enkelt ikke å legge den fra meg.

Mest av alt ble jeg fascinert over måten forfatteren nærmer seg hovedpersonene i boka. Mye er endret i samfunnet - ikke minst på holdningssiden - de siste hundre årene. Like fullt klarer forfatteren å få en til å forstå hvorfor det var slik det var i København på 1800-tallet, uten at man som leser kan fordømme de valgene personene i boka foretar seg. Kvinnen som lengter etter ektemannen sin - en ektemann som er helt utilgjengelig for henne og som bærer på en stor hemmelighet som datiden ikke er klar for å takle - grep meg intenst.

Denne lå i byttehylla på jobb, tok den med i forbifarten på vei hjem. Og det tok ikke mange sidene før jeg var hektet og ville vite mer om Frederikke og Frederik, om livet i over og undeklassen i Danmark på 1800-tallet. Fascinerende, spennende, gripende. Anbefales!

En fantastisk bok.Kaarsbøl

Vet ikke helt hva jeg synes om boka. Men jeg har kost meg med boka hele veien og den er godt skrevet.

Hun synes bare det er rart at ting kan ta seg så forskjellig ut, og det går opp for henne at sannheten må være omtrent som en deigklump. Formbar akkurat slik man vil ha den.

det er med gleden akkurat som med gummistrikkene, hvis man tøyer dem for langt, ryker de.

Livet - et eneste langt opphold i skiftende venterom

Hvordan skal man forklare menneskenes sinn?
Med sinnet er det som med kjærligheten, det er umulig å forklare,
men hvem var vi hvis vi ikke forsøkte!

..det går opp for henne at sannheten må være omtrent som en deigklump. Formbar akkurat slik man vil ha den.

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Når en jobber på bokhandel, og generelt liker bøker, men rett og slett ikke kan finne nok tid til å lese, drømmer man om hvilke bøker en har lyst til å lese. Bøkene ligger allerede i bokhylla mi, enten lånt eller kjøpt (noen av dem har jeg også fått til jul eller bursdager), og bare venter på å bli lest! Så måtte bare lage en liste over det;)

Og den bli stadig lengre...!

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

Mange titler som berører bøkenes verden

• "Din nestes hus" av Jette A. Kaarsbøl
  • "Mandelplukkersken" av Simonetta Agnello Hornby