Den lille søvnboken

håndbok for folk som vil sove bedre

av (forfatter) og Pia Wall (illustratør).

Fagbokforlaget 2001 Innbundet

Dette er boken for deg med søvnproblemer. Søvnboken er en praktisk håndbok med nyttige tips og råd for forbedret søvnkvalitet. Her finner du råd om hva du kan gjøre for å få bedre søvnrutiner, hvordan du kan få grep om tanker som holder deg våken, og hvordan du kan roe ned en urolig kropp.

Den lille søvnboken er en praktisk håndbok med nyttige tips og råd for forbedret søvnkvalitet, for hva du kan gjøre for å få bedre søvnrutiner, hvordan du kan få grep om tanker som holder deg våken, og hvordan du kan roe ned en urolig kropp. Boken ser på hva søvn er, gir råd for forbedret søvnkvalitet, ser på søvnsykdommer og medisinsk hjelp og tar også for seg barn og søvn. Statistikk viser at hver fjerde nordmann sliter med søvn. Dyregrov understreker at det for mange er mulig å hjelpe seg selv. Den lille søvnboken vil være en god støttespiller! Vi bruker nærmere en tredjedel av våre liv til å sove eller forsøke å sovne. Søvnen gjør oss restituert. Den gir oss hvile. Den gir oss energi og er viktig for vår velvære. I drømmesøvnen bearbeider vi både små, hverdagslige problemer og mer alvorlige ting som skjer med oss i livet. Søvn er viktig! Den lille søvnboken likeså! Dr.philos. Atle Dyregrov har skrevet en rekke fagbøker som er oversatt til mange språk. Han er spesialist i klinisk psykologi og er daglig leder av Senter for Krisepsykologi i Bergen, der han veileder mennesker gjennom alvorlige problemer og kriser i hverdagslivet.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2001

Samtidig som kroppen er mindre i aktivitet, stimuleres hjernen nærmest kontinuerlig, men mer og mer ensformig. Mens den stimulering av våre sanser som skjer gjennom kroppslig aktivitet eller samtale med andre, medfører en bred og variert stimulering av hjernen, innebærer inntrykk via en data- eller fjernsynsskjerm en mye mer ensidig stimulering. Hva denne endringen mot mindre bevegelse, mindre direkte sosial samhandling og mer ensidig stimulering gjør med våre liv og vår søvn, har vi liten kunnskap om. Kanskje det er nettopp slike endringer som har medført at så mange opplever at de har fått en svekket søvnkvalitet og flere søvnproblemer? Kanskje sov vi mer som barn tidligere, en rolig søvn som en utslitt kropp trengte etter en hard (fysisk) arbeidsdag?

• "Sannheten på bordet - det du ikke får vite om maten din" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Operasjon sjølvdisiplin" av Agnes Ravatn
  • "Buddenbrooks - en families forfall" av Thomas Mann