Den lille piken med fyrstikkene

av (forfatter) og Torill Marø Henrichsen (illustratør).

Luther 1984 Kartonert

Forlag Luther

Utgivelsesår 1984

Format Kartonert

Denne historien er så nydelig og så trist! Den er så fin og fantastisk og bringer med seg så mye julestemning! Perfekt nå! :) Må leses!

"Når en stjerne faller, går en sjel opp til Gud"

Når månen går ned, kommer solen opp

Jeg synes at dette sitatet kan bety mange ting, og er så fint og forståelig. :-)

Her er en liste med bøker som handler om jul eller på en eller annen måte får meg i jul/vinterstemning. Noen leser jeg i hvert år, andre ikke:) Ha en fin førjulstid.

Her er bøker som ihvertfall gir meg julestemning.

Advent og jul er full av ritualer. Eg har, i tillegg til spesiell musikk, nokre bøker som må fram kvart år. Nokre les eg om att frå perm til perm, andre les eg bare deler av. Boka "Kristusfigurasjoner" av Edvard Hoem fann eg ikkje, men den er blant dei som skulle vore med.

En liste hvor jeg ønsker å bidra til et bredere filmarsenal av høyere kvalitet. Alternativet er ofte disse moralløse, kulturløse inntrykkmonsterne som løper på band ut fra Ameristan - fryd og gammen, og barn liker å se samme en film gang på gang. Men skal fortellerstil og estetisk stil virkelig begrenses, med den samme slitne historia gang på gang? Og behøver foreldre og ellers interesserte slites gjennom disse? Jeg tror vi har godt av mangfolden av stiler og historier verden rundt, og de bedre moraler fra H.C. Andersen og Æsop.

En noe uferdig liste, men ettersom den begynner å bli noe lang, og at jeg ikke har sett all verden selv, så lar jeg kommentarfeltet samt senere listetillegg gjøre jobben for meg. Litt av poenget med lista var å få større overblikk selv, og det hadde vært fint om noen bidrar med barndomsminnetips og nyere oppdagelser. Håper noen av forslagene mine faller i smak, eller allerede har gjort det.

Det varierer med hva som er skrevet før og hva som er skrevet etter filmene, men det er kun film som regnes blant de beste tegnefilmer. En hel del ikke er tatt med fordi jeg ikke har sett disse, de ikke har vært i tilknytning litteratur, eller simpelt hen at de ikke var gode nok.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

• "Den standhaftige tinnsoldaten ; Prinsessen på erten ; Kloss-Hans" av H.C. Andersen
  • "Nattergalen" av Hans Christian Andersen
  • "Fyrtøyet" av Hans Christian Andersen