Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans

av (forfatter), Wolf Erlbruch (illustratør) og Anne Horn (oversetter).

Omnipax 2002 Kartonert

Den lille muldvarpen stikker hodet opp av jorda for å se om sola har stått opp, og akkurat da lander en bæsj rett på hodet hans! Muldvarpen synes dette er skikkelig frekt, og han bestemmer seg for å finne synderen.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2002

Format Kartonert

En stor favoritt hos minsten i familien!
Herlig lydbok utgave med musikk, sang og forskjellige stemmer :D

Elsker denne boka. Herlig høytlesningsbok for barn i alle aldre, også voksne. Særlig artig å legge på stemmer.

En av treåringens favoritter, noe jeg forstår godt. Her i huset er den elsket både som bok-format og lydbokformat!

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

Gjentagelse facinerer denne gruppen, og en historie med en enkel rammefortelling med ulikt innhold faller ofte i smak. Det ligger mye spenning og glede i å gjenkjenne et mønster i teksten, og vite hva som kommer. Ofte handler bøkene om hverdagssituasjoner som ligger nærme barnas erfaringer.

Her er noen av de bøkene/seriene jeg synes passer for de yngste. Listen kunne vært kjempelang, men dette er noen av mine favoritter. Det fine med serier for de yngste er at barna kan bli kjent med karakterene gjennom flere korte bøker.

Minstemann på 4 og eit halvt sine favorittbøker det siste året.

Illustrerte barnebøker for 4-6 år. Nokre på fransk og engelsk.

• "Gruffalo magnetbok" av Julia Donaldson
  • "Den lille larven Aldrimett" av Eric Carle