Den levende kjærlighets flamme

kristen mystikk fra Augustin til vår tid

Gyldendal 2000 Innbundet

Mystikken er fortellingen om menneskets møter med det hellige. Hansen har her samlet noen av de viktigste tekstene fra den kristne mystikken, bl.a. Mester Eckhart, Teresa av Avila, Jacob Böhme, Teilhard de Chardin, Kristian Schjelderup og Thomas Merton. Hansen redegjør for mystikkens egenart og har skrevet introduksjoner til de enkelte tekstene.

I filosofi, diktning og prekener har gudssøkere gjennom århundrer fortalt om sine ekstatiske syner og stille møter i "sjelens urgrunn". Mystikken er fortellingen om menneskets møter med det hellige. I alle de store verdensreligioner finner vi beretninger om slike opplevelser. Også i den kristne historien har den mystiske erfaring stått sentralt. I filosofi, diktning og prekener har gudssøkere gjennom århundrer fortalt om sine ekstatiske syner og stille møter i "sjelens urgrunn". I denne boken har professor Jan-Erik Ebbestad Hansen samlet noen av de viktigste tekstene fra den kristne mystikken. I forordet redegjør han for mystikkens egenart, samtidig som han har skrevet introduksjon til de enkelte tekster.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205265059

EAN 9788205265059

Serie Ad fontes

"Gud så over alt at ord har tapt sin makt.
Slik tilber du ham best når intet ord blir sagt."

"Og her finner Gud ikke lenger noe sted i mennesket,for med denne fattigdom når mennesket det som fra evighet har vært og i evighet vil være.Her er Gud ett med ånden,og det er den aller egentligste fattigdom man kan finne."

"Kun du og jeg er til: hvis ikke vi var alt
Var ikke Gud mer Gud,og alle himler falt."

• "Boken om mitt liv" av Teresa
  • "Østkirken - skrifter fra bysantinsk og ortodoks kristendom" av Christine Amadou
  • "Roma - 42 steder som skapte historie" av Jan E. Hansen
  • "Å bli den du er" av Eckhart