Den lange reisen hjem

kongefamilien under annen verdenskrig

Vega forlag 2011 E-bok

Boka følger den norske kongefamilien under den andre verdenskrigen, først under den dramatiske flukten fra Norge, senere gjennom fem lange år i England og USA.

De lange krigsårene ble på mange måter kongefamiliens «gylne tid». De kjempet utrettelig for Norges sak og oppnådde etter hvert en popularitet som man må tilbake til Håkon Håkonsson for å finne maken til. Men historien, slik vi kjenner den, er gjennom årene blitt fylt med myter. Ingen har våget å beskrive kongefamilien i denne vanskelige perioden som mennesker av kjøtt og blod og med egne tanker. I denne boken bryter Egil Ulateig med denne tradisjonen. Med utgangspunkt i krigshendelsene forteller han historien om menneskene Haakon, Olav og Märtha . først under den dramatiske flukten gjennom Norge, senere gjennom fem lange år i England og USA. Det er historien om en konge som i fortvilelse og avmakt vil abdisere, om en kronprins som i frustrasjon over ikke å få viktige arbeidsoppgaver ber om å få komme i aktiv krigstjeneste . og om en kronprinsesse som i sin sterke lengsel etter hjemlandet ønsker å reise til Norge med barna mens landet fortsatt er okkupert av tyskerne. Den lange reisen hjem ble første gang utgitt i 1990. Dette er en revidert utgave.

Forlag Vega forlag

• "Barndom - 40-tallet" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Oslo - 1945-1965" av Nils Petter Thuesen
  • "Roald Amundsen - det største eventyret" av Alexander Wisting
  • "Det 20. århundre - en fotografisk historie" av Simon Adams
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide