Den klønete skytsengelen

av (forfatter), Ellen Holm Stenersen (oversetter) og Kyrre Haugen Bakke (oppleser).

Lydbokforlaget 2014 Minnekort

En solfylt dag samles fem hundre engler for å gjennomføre det årlige grunnkurset for skytsengler.

En av kursdeltakerne er den nylig avdøde lektoren i kristendomskunnskap, Sulo Auvinen. Som menneske har han vært en ganske klumsete type, som engel er han staselig: Vingebredden er på hele ti meter. Men han er ikke blitt mindre klønete, og man bestemmer raskt at han skal tildeles en lettbeskyttet person. Valget faller på Aaro Korhonen som nettopp er blitt den lykkelige eier av en kafé i Helsinki.

Allerede på vei til mennesket han skal beskytte, klarer imidlertid den velmenende skytsengelen å få vingene sine inn i en høyspentledning. Korhonen er lykkelig uvitende om beskyttelsen, og hvordan den skal komme til å rote til livet hans.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2014

Format Minnekort

Serie Digikort. Lydbok

Omtalt sted Helsinki

Enda en fornøyelig bok av Arto Paasilinna. En må jo bare gi seg over for denne forfatterens fantasi og fortellerglede. Jeg likte nok "Kollektivt selvmord" bedre, men historien om den velmenende, men akk så klønete skytsengelen som begir seg ut på sitt aller første oppdrag - er både søt og morsom. Hverken den stakkars Aaro Korhonen, eller hans omgivelser - forstår hva som skjer når helt hverdagslige ting ender opp i uventede og ofte kaotiske situasjoner . Anbefales alle humorelskere :-)

Småvittig fabel om ein engel med talent for bjørnetenester. Den kronisk uheldige Sulo er under utdanning som skytsengel, og han vil gjerne yte litt ekstra for den «heldige» personen han har blitt satt til å passe på. Alt ligg med andre ord til rette for ein serie med katastrofer, og Paasilinna leverer varene.

Det mest forfriskande med historia er at den tek så mange uventa vendingar. Så må eg innrømme at eg ikkje får heilt, heilt taket på humoren og underfudigheitene til forfattaren. Kanskje trengs det meir øving, dette er berre den andre boka av han eg les. Eg har Herre min hatt ulest i bokhylla, så eg får uansett minst ein sjanse til til å øve meg. Og truleg mange fleire, i alle fall dersom eg finn Paasilinna-bøker på sal eller loppemarknad i åra som kjem.

Detta är nog Paasilinnas bästa bok. Hittills. Den är så fantastisk att jag flera gånger skrattade högt åt den stackars skyddsängeln som ville så väl och som bara krånglade till det för folk. Och skadade dem... Detta är när Paasilinna är som bäst. Makaber, kärleksfull och med en stor tro på människans otroliga kapacitet! Och änglars åxå...

En liten, herlig humre bok!
Jeg mislikte "kollektivt selvmord" sterkt da jeg leste den for en del år siden og har hatt vanskelig for å ta opp en ny bok av denne forfatteren, men jeg angrer ikke på at jeg nå gjorde det!

Alt den gangen hadde Oskari hatt den samme leamusen ved venstre øye, kinnmusklene og øyelokket rykket ufrivillig på en måte som minnet om ondskapsfull blunking.

Jul, sankthans, morsdag og valborgsmesse eller første mai - da blir ingen begravet, de døde må vente mens de levende fester.

Nå feirer vi mødrene igjen, men er det noen som tenker på at mange mødre er noen evinnelige kjeftesmeller, mange oppdrar ungene sine helt vit, og når de kommer litt opp i åra, blir noen av dem så feite at det er et under at de kommer gjennom tollen.

Barn og filosofer stiller mange spørsmål som ingen kan svare på. Hvor begynner universet og hvor slutter det? Hva kommer etter oss? Hvor lenge er det siden tidenes begynnelse, og når tar tiden slutt? Finnes Gud? Hva får paven i lønn?

Snart fløt samtalen friere, og etter hvert gikk praten over på de gamle historiene fra krigen, slik det er vanlig blant finske mannlige engler.

Dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har fugl eller fjær i tittelen. Eller på coveret.

Bøker jeg har lest i 2015.

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

Bøker som jeg ikke må glemme at jeg vil lese.

• "Hett blod, nerver av stål" av Arto Paasilinna
  • "Krigshesten" av Arto Paasilinna
  • "Verdens beste bygd - en framtidsroman fra 1992" av Arto Paasilinna
  • "De uhengte uslingenes urtehage" av Arto Paasilinna
  • "Herre min hatt" av Arto Paasilinna
  • "Adam og Eva" av Arto Paasilinna
  • "Volomari Volotinens første kone og andre gamle ting" av Arto Paasilinna
  • "Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap" av Romain Puértolas
  • "Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel - en fantasyroman for Google-generasjonen" av Robin Sloan
  • "Skumring" av Arnaldur Indriðason
  • "Elleve dager i Berlin" av Håkan Nesser