Den jiddische politiforening

Forlaget Press 2011 Innbundet

Forlag Forlaget Press

Lesenivå Voksen

En fabulerende forundringspakke av en roman. Chabon har valgt en kontrafaktisk ramme rundt fortellingen der blant annet opprettelsen av staten Israel i 1948 mislyktes og jødene har fått et område i Alaska, Sitka-distriktet, av den amerikanske stat. Men i følge avtalen med USA skulle Sitka-distriktet kun bestå i 50 år, og tiden er i ferd med å renne ut. Med dette som bakgrunnsfortelling blir hovedpersonen, politibetjent Meyer Landsmann, involvert i etterforskningen av drapet på en junkie med spesielle egenskaper.

Dette er ikke en kriminalroman i tradisjonell forstand, og en del krimfans vil nok styre utenom Krimintrigen blir mer som et av flere bærende element. Jeg mistenker at den kontrafaktiske historieforståelsen som ligger til grunn fungerer vel så mye som en kommentar til faktiske forhold i dagens Midt-Østen og diverse jødiske miljøet. Den jødiske kulturen er i det hele tatt sterkt tilstede i teksten, men ikke uten et bestemt kritisk skråblikk.

Karakterene i fortellingen er variert og beskrivelsene av dem svært godt utført. I det hele tatt så er romanspråket blomstrende og bildebruken begeistrer selvom enkelte språklige bilder ble noe merkelig. Oversettelsen kan ikke ha vært helt enkel. Jeg lurer derfor på hvorfor oversetterne gjør det "vanskeligere" for seg selv: Hvorfor har f. eks. "Now somebody has put a bullet in the brain of the occupant of 208..." blitt til "Nå har altså noen plantet en kule i hjernekisten på ham som bodde på 208..." Jeg har lyst å lese denne boken om igjen, men da på engelsk. Kanskje det dukker opp flere slike.

Den Jiddische Politiforening begeistret denne leseren i kraft av sin originalitet, frodige språk, karakter og miljøbeskrivelser. Ikke umulig at det blir lest flere bøker av Chabon

Mindre enn en time til det blir mørkt, og snøen som faller er lik biter av knust dagslys.

Hver generasjon mister den messias de ikke har gjort seg fortjent til.

Fra skjegget, armhulene, pusten og huden plukker vinden opp en fyldig eim av gammel tobakk og våt flanell og svetten til en uteligger.

"Det begynte å bli mørkt. Hva faen tror dere? Klart de ikke så oss. Vi er indianere, for svarte.(...)"

Han kommer med sholemen (pistol) fremme, og den streber som en kompassnål etter Alter Litvaks magnetiske nordpol.

Nebula gir ut pris for beste roman i sjangeren fantasy/science fiction utgitt i USA forrige år, siden 1966. År 1982 er uten vinner. I 1967 og 1978 ble det kåret to vinnere. For hver bok står det hvilke bøker som var nominert. Kilden er her

De nominerte i 1982 var:
Little, Big by John Crowley
The Many-Coloured Land by Julian May
Radix by A A Attanasio
Riddley Walker by Russell Hoban

• "Keisarens galning" av Jaan Kross
  • "Storm i Havana" av Leonardo Padura
  • "Orientalisten - jakten på Kurban Saids underlige og farlige liv" av Tom Reiss
  • "Bøhmerland 600 cc" av Michael Konupek
  • "Stridsmenn fra Salamis" av Javier Cercas