Den jævla arven

penger, porselen og norsk nedrighet

Kagge 2019 Innbundet

De villeste, mørkeste og mest komiske norske arvekonfliktene - og alt du kan lære av dem.

I den første boken om fenomenet arvekonflikter får du høre hvorfor vestkantjenta Christine byttet etternavn fra Tybring-Gjedde til Tybring-Torsk, og hvordan et arveoppgjør gjorde at Geir Loe Winsrygg endte opp med 140 kilo cyanid og bekymrede blikk fra PST. Du får vite hvorfor telemarksbunader kan sette fyr på arvekrangler, og hvilke politiske partipreferanser mennesker som reagerer sterkest i slike konflikter har. Du får også høre hva som fikk rederdatteren Amelia Riis til å holde ut mer enn tretti år i retten, og den hittil ukjente historien om da Veronica Orderud mistet hodet og begynte å skrike i morens arveoppgjør. I tillegg forklarer noen av Norges ledende forskere, professorer og filosofer hvorfor arv ser ut til å bringe frem det verste i oss.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

En rungende firer må jeg gi denne. Forfatteren er inne på noe, men sporer av gjentatte ganger. Blant annet med et meningsløst intervju med en som faktisk heter Arve Strid, men som ellers ikke har noe med temaet å gjøre. Det er Donald Duck-humor. Kapitlene kunne vært lengre, flere av dem slutter noe brått.

Konklusjon: arv er et folkehelseproblem

Bitterhet er som å drikke gift og håpe det vil ta livet av dine fiender

• "Mordet på lille Mary - en sann historie om klarsyn, sedelighetsforbrytere og et drap i det gamle Pipervika" av Bernt Rougthvedt
  • "Er det en lege her? - en turnusleges hemmelige dagbok" av Sandra Kristiansen
  • "Julestjerner - vårt fineste julehefte" av Anne B. Ragde
  • "Falske minner - om vår svikefulle hukommelse" av Julia Shaw
  • "Gammelgresset - roman" av Michael Rindahl
  • "En nesten endelig liste over verste mareritt" av Krystal Sutherland
  • "Overgrepet - justismordene på Fritz Moen" av Tore Sandberg
  • "Døtre - roman" av Eva Aagaard
  • "Den jævla naboen - om nabokrangler, tujahekker og norsk smålighet" av Ronny Berg
  • "Bøen - noveller" av Joakim Hunnes
  • "Du sier, jeg sier" av Kaia Dahle Nyhus