Den integrale visjonen

en svært kort introduksjon til den revolusjonerende integrale tilnærmingen til livet, Gud, universet og alt mulig annet

av (forfatter) og Odd Eirik Ness (gjendikter).

Flux 2008 Heftet

Forfatteren bygger på verdens kulturtradisjoner når han tegner opp et kart over fem aspekter for vår utvikling. Disse fem aspektene kaller kvadranter, stadier, linjer, tilstander og typer, og sier at de er tilgjengelige i din egen bevissthet.

Tenk om vi tok fatt i alt ulike kulturer kan fortelle oss om menneskelig potensial - psykologisk, åndelig og sosialt? Hva om vi derfra prøvde å finne de forløsende nøklene til vekst, og laget et kart? Et altomfattende eller integralt kart som bygget på det beste fra alle verdens store kulturtradisjoner? Ken Wilber integrerer alt fra gammel sjamanistisk visdom til kognitiv psykologi. Han gir oss et kart med fem enkle aspekter for vår utvikling. Disse kaller han kvadranter, stadier, linjer, tilstander og typer. De er tilgjengelige i dette øyeblikk i din egen bevissthet. Det er altså ikke bare teoretiske konsepter, men sider ved din erfarte virkelighet. Endelig kan norske lesere bli kjent med Wilbers spennende tanker. Ken Wilber er en verdensledende teoretiker innen transpersonlig psykologi, og har utgitt en rekke bøker i store opplag. Han er grunnleggeren av Integral Institute, en tankesmie for studier av integral teori og praksis.

Forlag Flux

Utgivelsesår 2008