Den indre samtalen

kognitiv terapi i praksis

av (forfatter) og Arne Repål (forfatter).

Gyldendal akademisk 2004 Innbundet

Boken gir en innføring i kognitiv terapi. Den beskriver hvordan terapeuten kan veilede klienten i arbeidet med angst, depresjon, personlighetsforankrede problemer og psykotiske symptomer som stemmer og vrangforestillinger. Tiltak for å fremme samarbeidet og løse samarbeidsproblemer er en rød tråd, likseå hvordan man kan forebygge tilbakefall. Har litteraturliste og stikkordregister.

"En meget leseverdig bok. ... Den informative og orienterende stilen gjør at den trygt kan anbefales, ikke bare til psykologer som ønsker å holde seg orientert om en terapiform som får stadig større anvendelse, men også til intresserte utenfor psykologenes rekker ... ikke minst klienter og deres pårørende." Tidsskrift for Norsk Psykologforening "Anbefales ... til alle behandlere som ønsker en praktisk og strukturert innføring i kognitiv terapi. Den inspirerer til bruk av metodene som beskrives." Tidsskrift for Norsk Lægeforening

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205326163

EAN 9788205326163

Selve frykten er i virkeligheten et større onde enn det man frykter.

" There is nothing either good and bad, but thinking makes it so" ( Fra "Hamlet" av Shakespeare)

William Styron beskrev en alvorlig depresjon som overveldende redselsfull, som så uutholdelig at ingen som ikke har vært rammet av den, kan forestille seg hvordan den virker på et menneske. Når depresjonen dreper, er det oftest fordi kvalene ikke er til å bære. Det eneste positive man kan si om depresjonen, er at tiden – og i mange tilfeller også behandlingen – sørger for at den går over. Men de mange som tragisk nok føler seg tvunget til å gjøre ende på tilværelsen, fortjener like lite våre bebreidelser som for eksempel de som dør av kreft.

• "Mestring av psykoser - psykososiale tiltak for pasient, pårørende og nærmiljø" av Helge Jordahl
  • "Håndbok i kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Virksomme relasjoner - om bedringsprosesser ved alvorlige psykiske lidelser" av Marit Borg
  • "Psykologi - en innføring for helse- og sosialarbeidere" av Vigdis Bunkholdt
  • "Samtaler med barn - metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner" av Haldor Øvreeide
  • "Brev til en minister - historier om psykisk helse og rus skrevet til Ansgar Gabrielsen" av Tor Øystein Vaaland
  • "Psykiatri - for helse- og sosialfagutdanningene" av Jannike Engelstad Snoek
  • "Når livet vender vrangsida ut - veier ut av krise og utbrenthet" av Berit Waal
  • "Effekt - falske smil og ekte ørefiker" av Heidi Ihlen
  • "En mor ved navn Wanda" av Paal-André Grinderud
  • "Fra kaos mot samling, mestring og helhet - psykiatrisk sykepleie til psykotiske mennesker" av Liv Strand
  • "Å bekjempe lav selvfølelse" av Melanie Fennell