Den hule mannen

Gyldendal 1994 Heftet

Etter at to mennesker er funnet drept, begynner folk å spekulere på om morderen er usynlig eller "hul". Han har nemlig klart å forsvinne usett fra åstedet, rett foran vitners øyne, uten å etterlate seg spor i snøen. Inspektør Hadley nekter å godta de overnaturlige forklaringene. Men så kommer J. D. Carr's detektivhelt, dr. Gideon Fell inn i bildet.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205223325

EAN 9788205223325

Serie Den svarte serie

Genre Politi og detektiver Krim

Jeg koser meg med denne passe skumle boka :)
"Sort messe" av samme forfatter er en av mine favoritter, men jeg har faktisk ikke lest noe annet av ham. Nå har jeg samlet opp en liten haug jeg skal gjennom - forhåpentligvis er de ikke like skremmende! Jeg har ikke lest noen bøker med Gideon Fell før, for jeg syntes alltid han var litt ekkel i Radioteatret (vet ikke hvem som spilte ham?) - men nå koser jeg meg altså med denne boka fra 1935. Perfekt høstlektyre :)

John Dickson Carrs store klassiker ved siden av "Sort messe". Carr er kjent som mesteren av lukket rom-mysterier, og denne boka er igjen den fremste representanten for sjangeren. Svaret på gåtene er alltid intrikate, selv om jeg for egen del føler at det går lite gran på bekostning av hvor realistisk det hele er.

Hørespillet av boka er spilt inn i 1998, med Tor Stokke som Gideon Fell og Ole Jørgen Nilsen og Kim Haugen i andre store roller. Klassiske Radioteaterstemmer, dette.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

Fredrik Wandrup er litteraturredaktør i Dagbladet. Han har lest mange bøker. I 2008 ga han ut en bok med 333 boktips. Boka er delt inn i 33 deler med kreative tema. Han har en lang twitter-melding på hver bok, men det han gjør veldig bra er å skrive om romanene på en personlig måte og uten å avsløre viktige deler av handlingen. Anbefaler.

Noen bøker har man på en måte alltid med seg. Dette er kanskje ikke de beste bøkene jeg har lest, eller de mest velskrevne, eller de mest gripende. Men det er disse som har satt seg fast. Kanskje fordi de passet spesielt godt for meg, eller jeg leste dem akkurat i rett tid? Jeg vet ikke. Jeg kommer sikkert til å gjøre tilføyelser, men det var disse jeg kom på først.

2021 POPSUGAR Reading Challenge

8. A book that has won the Women's Prize For Fiction
  9. A book with a family tree
  10. A bestseller from the 1990s

11. A book about forgetting

12. A book you have seen on someone's bookshelf (in real life, on a Zoom call, in a TV show, etc.)
  13. A locked-room mystery

27. A book about do-overs or fresh starts
  28. A magical realism book
  29. A book set in multiple countries
  30. A book set somewhere you'd like to visit in 2021
  31. A book by a blogger, vlogger, YouTube video creator, or other online personality

32. A book whose title starts with "Q," "X," or "Z"

33. A book featuring three generations (grandparent, parent, child)
  34. A book about a social justice issue
  35. A book in a different format than what you normally read (audiobooks, ebooks, graphic novels)
  36. A book that has fewer than 1,000 reviews on Amazon or Goodreads

43. The book on your TBR list with the prettiest cover
44. The book on your TBR list with the ugliest cover
45. The book that's been on your TBR list for the longest amount of time
46. A book from your TBR list you meant to read last year but didn't
47. A book from your TBR list you associate with a favourite person, place, or thing
48. A book from your TBR list chosen at random
49. A DNF book from your TBR list
50. A free book from your TBR list (gifted, borrowed, library)

• "Dødstårnet" av John Dickson Carr
  • "Døden går i flosshatt" av John Dickson Carr