Den hemmelige dagboken til Hendrik Groen, 83 1/4 år

av (forfatter) og Eve-Marie Lund (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2016 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Hendrik Groen er kanskje gammel, men han er ikke død ennå, og har absolutt ingen planer om å legge inn årene. Sant nok blir de daglige turene kortere og kortere fordi bena protesterer, og han besøker legekontoret regelmessig. Teknisk sett er han en eldre person. Men hvorfor skulle det bety at livet fra nå av bare dreier seg om å drikke kaffe og vente på døden?

I korte og tilsynelatende lettbente og fremfor alt åpenhjertige dagboknedtegnelser tar Hendrik Groen med seg leseren på et år med oppturer og nedturer på gamlehjemmet i Amsterdam. Når årets siste dag har kommet, vil leseren føle det hardt å si farvel med denne sjarmerende personen.

«Den hemmelige dagboken til Hendrik Groen, 83 1/4 år» ble en av de største suksessene i Nederland da boken ble utgitt i 2014. Boken lå på bestselgerlistene i over et halvt år og er solgt til 21 land.

Hendrik Groen er et forfatterpseudonym.

«Tårene trillet, så godt lo jeg. Jeg gikk rundt i tre dager og klarte ikke å slutte å glise.» - Ouderenjournaal.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788241912078

EAN 9788241912078

Serie Hendrik Groen (1)

Genre Humor

Omtalt sted Amsterdam

Gjennom et kalenderår følger vi Hendriks liv på eldrehjemmet i Amsterdam.
Stedet er fullt av originale personligheter, men ikke alle er like godt likt av den godeste Hendrik.
Kreti og pleti utleveres over en lav sko, og observasjonene er til tider hysterisk morsomme.

Lettlest om livet som gammel med et skråblikk på eldreomsorgen. (I Nederland riktignok).

Morsom bok, men det var så enormt mange avanserte Nederlandske navn å holde styr på som gjorde at det ble vanskelig å holde fokuset i boka. LEste rundt 100 sider, men for min del bestod den ikke av nok handling for å gripe meg. Prøver gjerne å lese den på ny senere

Vi har så liten tid igjen, men vi har all verdens tid.
Vi burde skynde oss, men det er nesten ingenting som er verdt å skynde seg for, lenger.

Morsomme bøker for voksne

Lest i 2017

Skjønnlitteratur som hovedsakelig handler om alderdommen.

Kom gjerne med tips!

Oppdaget tilfeldig hvor mange bøker som starter med Den, samtidig som bøkene har helt ulike historier å dele.

Lista er ikke sortert på noen måte.

• "Ett skritt fra døden" av Lisa Gardner
  • "Det vi skjuler" av Eirik Husby Sæther