Den hedenske kongen

av (forfatter) og Bente Rannveig Hansen (oversetter).

Bazar 2015 Heftet

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2015

Serie Uthred og Kong Arthur (7)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted England

ventet lenge på denne fortsettelsen, men denne var en liten nedtur. Cornwell virker litt uispirert og sliten. Det maleriske landskapet er borte. Blir litt tamt egentlig.
Vi får tro at dette er pga konas sykdom den siste tiden.

Tja. Hva skal jeg mene her?. Jeg vil vel beskrive dette son en skikkelig røverhistorie. Mer enn en historisk roman, kanskje, selv om fortellingen passer med de (få!) historiske fakta som finnes fra denne tida. Vi møter heltene over alle helter og et knippe svimlende vakre kvinner. Og allerede med dét er min interesse dypt svekket. Overdrevent og ikke særlig troverdig. (Minner i så måte på noe av Ken Follets senere skriverier).
Jeg er generelt glad i sjangeren og sammenligner automatisk med forfattere som Patrick O'brian (Aubrey/Maturin serien), Kurt Aust (professor Thomas av Boueberge og hans norske assistent Petter Hortten), C.J Sansom (Shardlake serien mm). Og i dette selskap kommer Cornwell til kort mener jeg.
Det blir mye strategisk tenkning hvor vi som leser ikke har noen som helst mulighet for å vurdere hvor gode eller dårlige beslutninger vår superhelt tar. Vi (eller jeg) dras bare passivt med gjennom fortellingen og spenningen uteblir. Jeg synes heller ikke jeg fikk så mye historie ut av det hele. At Danene besatt store deler av nåtidens England visste jeg fra før, og at kampen stod mellom fraksjoner av saksere mot de mektige Danske styrkene, er vel heller ingen stor nyhet.
Synes også det er forvirrende mange nesten like navn i persongalleriet, men problemer relatert til dette får jeg vel ta på egen kappe.
(Skal erkjenne at jeg sylta forkjøla siste halvdel av boka)

Antagelig ville jeg sett litt mer positivt på boka, hadde jeg lest de tidligere utgivelsen i serien først. Men, tror dessverre ikke jeg gidder å ta fatt på bok no. 1
Burde jeg?

• "Kongenes død - roman" av Bernard Cornwell
  • "Det brennende landet - roman" av Bernard Cornwell
  • "1356 - historisk roman" av Bernard Cornwell
  • "Kampen om imperiet" av Sam Barone
  • "Ørnens bytte" av Simon Scarrow