Den gode kraften

snåsamannens egen historie

av (forfatter) og Arne O. Reitan (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 Minnekort

I denne boken forteller forfatteren om sitt liv og virke. Han forteller blant annet om oppveksten på Snåsa, om kona Signe og resten av familien, og om mennesker han har hjulpet med sine uforklarlige krefter. For å spille av innholdet på digikortet kreves en Digispiller.

"Den gode kraften" kommer vi tett på Snåsamannens følelser og får innblikk i krefter det ikke finnes noen naturlig forklaring på. Her møtes overnaturlig undring og jordnær livsvisdom, fra en mann som har hjulpet og oppmuntret folk fra hele landet gjennom mer enn 60 år. På en direkte og ærlig måte skildrer Joralf Gjerstad møter med folk som har oppsøkt ham og blitt friske, han forteller om oppvekst i Snåsa, om bygdelivet før og nå og minnes mennesker som har betydd mye for ham. Joralf Gjerstad - best kjent som Snåsamannen - har levd et langt liv i medmenneskelighetens tjeneste. I denne varme erindringsboka forteller Gjerstad selv om hvordan det er å leve med de helt spesielle evnene sine som synsk og helbreder.

Forlag Lydbokforlaget

Format Minnekort

Serie Digikort. Lydbok

Omtalt sted Snåsa

Omtalt person Joralf Gjerstad

I denne boken skriver Joralf Gjerstad, også kjent som "Snåsamannen" sin egen histore om livet som helbreder. Som kristen så er jeg skeptisk til mye av helbredelsestjenester der ute, spesielt de som har penger som en ingrediens. Det som skiller Snåsamannen fra mange av disse er at han aldri tar betalt, eller inngangspenger for å helbrede. Snåsamannen virker også å være ydmyk og å ha en enkel tillitt til Gud som helbrederen, selvom han kaller det for "Den god kraften", litt mystiskt, men allikevel mer tillitesvekkende enn mange av de andre der ute. De fleste andre som bærer kristennavnet holder til i kontroversielle karismatiske miljøer, mens Joralf selv kommer fra de enkle benkrader i Den norske kirke. Selvom DNK er på god vei vekk fra Bibelen som fundament, så vet jeg ikke hvor Joralf sto teologisk, men jeg håper og tror at han tilhørte en av de bedre menigheter i DNK. Selve boken er helt grei og gir et fint og livnært bilde av Joralf. Jeg savner allikevel litt tydeligere kristne termer i boken, og hvor mye plass evangeliet fikk i virksomheten hans.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

Oppdaget tilfeldig hvor mange bøker som starter med Den, samtidig som bøkene har helt ulike historier å dele.

Lista er ikke sortert på noen måte.

• "Anna Elisabeth Westerlund - en fortelling" av Bente Gullveig Alver
  • "Marcello Haugen" av Øistein Parmann
  • "Du får alltid det du ber om" av Esther Hicks
  • "Snåsamannen - kraften som helbreder" av Ingar Sletten Kolloen
  • "Livsglede - en selvbiografi" av Margit Sandemo
  • "Møt din skytsengel - en innføring i å møte din unike kraft" av Märtha Louise
  • "Per - glimt av min far" av Aksel Fugelli
  • "Barndom - 80-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Vekk din indre healer - gjenskap forbindelsen til universet ved hjelp av de nye energifrekvensene" av Eric Pearl
  • "Den tiende innsikt - om å holde fast på visjonen" av James Redfield
  • "Du kan helbrede ditt liv" av Louise L. Hay