Den gode jord ; Sønner ; Veiene skilles

Aschehoug 1986 Innbundet

Den gode jord er romanen om det gamle føydalsamfunnet i Kina hvor vi møter en bondefamilie - Wang Lung, hans hustru O-lan og deres tre sønner. I Sønner får vi et bilde av Kina i de motsetningsfylte årene i begynnelsen av århundret. Vi følger sønnene: den eldste som en forfinet godseier, den andre som listig kjøpmann og den tredje som den store krigsherre Tigeren. Veiene skilles er om mellomkrigstidens sterke brytninger og forrvirrende motsetninger, med kommunismen og borgerkrigen, europeiseringen og kampen om den nye teknikk. Hovedperson er Yuan Wang, sønn av Tigeren.

Utgivelsesår 1986

ISBN13 9788203150661

EAN 9788203150661

Serie Gigantbok fra Aschehoug

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Kina

Så rik han måtte være, siden hun har kunnet spise seg så tykk som hun nå er.

Selv om han ikke kunne like kjemi på grunn av de vonde luktene den sendte opp i hans fine nese, var han imponert over fargen på de blandingene som han laget, og han undret seg over at to passive væsker når de ble blandet, plutselig kunne bruse opp til nytt liv, ny farge og ny lukt og skape en tredje.

Jeg håper hun er en bra pike og at hun kan klippe en kjole og vende en fisk, og jeg håper jeg får se henne av og til, skjønt jeg meget godt vet at de unge gjør hva de vil nå for tiden, og at svigerdøtre ikke en gang hilser på sine svigermødre, og det synes jeg de burde.

Nå har det fra gamle tider vært et ord som sier at de kvinner som gråter, kan deles i tre grupper. Det er de som hever stemmen og lar tårene strømme, og dette kalles hulking, så er det de som hyler høyt, men som ikke feller tårer, og dette kalles hyl, så er det de som lar tårene strømme, men som ikke ytrer en lyd, og dette kan kalles gråt.

Dette er et sitat fra Sønner. Det er bok nr.to. Han ville ikke spille, for han ville ikke at soldatene skulle se ham gjøre det, og han ville ikke lese heller, for romaner og fortellinger gjør en mann svak, for de er så fulle av tøv om kjærlighet og kvinner,og han var ikke lærd nok til å lese de gamle filosofene.

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

• "G-moll-balladen" av Ketil Bjørnstad
  • "Samlede romaner og fortellinger. Bd. 15 - elleve år" av Sigrid Undset