Den franske løytnants kvinne

av (forfatter) og Axel Amlie (oversetter).

Aschehoug 2007 Heftet

Det er en blek marsdag i 1867. Ytterst på moloen i landsbyen Lyme Regis står en vakker sortkledt kvinne og ser utover sjøen.Et elegant antrukket par får øye på henne. Hun vender seg mot dem, og hennes åpne blikk, fylt av tragedie, gjør et dypt inntrykk på den unge mannen. Det blir et skjebnesvangert møte. Sarah Woodruff er en tragisk og standsløs person, merket av landsbysladder. Charles Smithson er forlovet med den rike og vakre, men kalde Ernestina, og har en arvelig barontittel i sikte. En kjærlighetshistorie om to menneskers forsøk på å unnslippe Victoriatidens tyranniske hykleri.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203210945

EAN 9788203210945

Serie Must

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Men selv om man greier å holde ulvene på avstand, kan man ikke hindre dem i å ule der ute i natten.

Som jeg før har sagt,er vi alle poeter, selv om forholdsvis få av oss skriver dikt. På samme måte er vi alle romanforfattere, forsåvidt som vi alle skriver fremtidsfantasier for oss selv, selv om vi i dag har en tendens til å se oss som filmhelter, snarere enn som romanfigurer. På vårt indre lerret viser vi hvordan vi kanskje ville oppføre oss hvis det eller det hendte oss, og disse roman-filmatiske hypotesene er, i langt høyere grad enn vi i alminnelighet innrømmer, med på å bestemme hvordan vi i virkeligheten oppfører oss når fremtiden forvandler seg til nåtid.

Og vær ikke forarget på Dem selv fordi De falt for dette pikebarnet. Jeg tror jeg vet hvorfor den franske sjømannen rømte sin vei. Han visste at hun hadde øyne som en mann kan drukne i.

...Det nye testamentes myte om Fristelsene i ørkenen. Alle som har skaffet seg en utdannelse og innsikt , får automatisk sin egen ørken å vandre i, og der møter de før eller siden Fristeren.

Men er jeg ikke forfatter? Kan jeg ikke følge henne hvor jeg vil? Jeg kan, men å kunne er ikke det samme som å ha lov.

• "Anna Svärd" av Selma Lagerlöf
  • "Edderkoppkvinnens kyss" av Manuel Puig