Den forsvunne mann

av (forfatter) og Tor Edvin Dahl (oversetter).

Cappelen 2005 Heftet

På en musikkskole i New York barrikaderer en morder seg i et klasserom. Fra klasserommet høres et skrik, deretter et skudd. Da politiet slår inn døren, finner de rommet tomt. Amelia Sachs og Lincoln Rhyme har fått en god illusjonskunstner å bryne seg på i denne saken. Mordene han utfører blir stadig mer brutale, og han utfordrer etterforskerne med sine dødelige triks. Gang på gang slipper han vekk gjennom fingrene deres. Inntil de lærer: Det gjelder å holde publikums oppmerksomhet festet til den ene hånden og la den andre utføre trikset. Dette er den femte boka om Lincoln Rhyme.

Med sin niende bok på norsk tar Jeffery Deaver igjen godt tak i leseren og slipper ikke før siste side er lest. Forfatteren har nærmest klippekort på bestselgerlistene verden over, og årets bok er noe av et blendverk."...Hun lå på magen i den halvmørke vestibylen utenfor en liten konsertsal. Øynene hennes var ubevegelige og oppsperret, men ennå ikke matte. Blodet på kinnene var ennå ikke brunt.

Ansiktet hennes var mørkt som en plomme på grunn av det stramme repet som var strukket fra halsen til anklene.

Mannen som hadde drept henne var også der. Han sto bøyd over henne og studerte henne omhyggelig. Han tok seg god tid og hadde ikke hastverk."

Det lukkede roms problem. Fins det noen tryllekunst som i større grad får publikum til å gispe av fryd og forundring?

Amelia Sachs og Lincoln Rhyme står i "Den forsvunne mann" nettopp overfor et slikt mysterium. På en velrennomert musikkskole i New York barrikaderer en morder seg i et klasserom. Politiet omringer bygningen i løpet av minutter. Fra klasserommet høres et skrik, etterfulgt av et skudd. Da politiet slår inn døren finner de rommet tomt.

Les utdrag fra boken [pdf]

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202245146

EAN 9788202245146

Serie Cap spenningens mestere

Genre Thriller Politi og detektiver Krim

Omtalt sted New York

Dette er egentlig en veldig spennende bok med gode vrier og uforutsette vinklinger. Jeg liker når en krimbok ikke følger "standardoppskriften".
Dessverre blir det for rotete skrevet, for mange involverte og litt for mange og kompliserte twists til at den fenger helt, terningkast 4.

• "Det tolvte kortet - en Lincoln Rhyme-roman" av Jeffery Deaver
  • "Steinapen" av Jeffery Deaver