Den falne engel

av (forfatter) og Peter Lorentzen (oversetter).

Bastion 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den tolvte boken om Gabriel Allon.

Gabriel Allon er i ferd med å restaurere et av Caravaggios største mesterverk for Vatikanet når han blir bedt om heller med største diskresjon å etterforske mordet på en ung, kvinnelig kunsthistoriker. Her er alle ingredienser en fan av Dan Browns bøker kan ønske seg; romantikk, spenning og så overbevisende og godt fortalt at leseren får inntrykk av å få oppleve innsiden av Vatikanet og israelsk etterretningsvesen.

Forlag Bastion

Utgivelsesår 2013

Serie Gabriel Allon (12)

Genre Agenter og spioner

Omtalt sted Israel Roma

DEN FALNE ENGEL av Daniel Silva: Jeg ble anbefalt boken som leser av Dan Brown. Og enda jeg kun har lest nevnte forfatters siste utgivelse trakk jeg klare paralleller, enda Brown og Silva setter hvert sitt personlige preg på måten de formidler sine historier på.

Boken begynte for meg som en bok hvor forfatteren heiv agnet etter meg som en fisk bare for å dra det inn igjen før jeg fikk fatt i det. Jeg på en måte druknet i massive bølger av historie og kunstrelaterte forklaringer. Sidene som kom etter skulle imidlertid vise meg at den som venter på noe god slettes ikke venter forgjeves; resten slukte jeg. Drivet Silva besitter er formidabelt, de historiske elementene han har fått hjelp til å inkludere i historien gjør ingenting annet enn å gjøre den til en av de sterkeste jeg noen gang har lest. Dialogene er solide, ut ifra min opplevelse til tider preget av en underliggende mørk humor, aldri for lange eller korte. Silvas måte å avslutte avsnittene og kapitlene på, med klimaks, holder meg som leser bundet til boken fullstendig. Jeg er ikke nødvendigvis interessert i historie, men må innrømme at å lese denne boken pirret denne interessen i høy grad, underliggende som den er.

Slitsomt å komme inn i boken, stort persongaleri ,men den ble spennende og uvanlig .fint å få vite mer om midtøstenkonflikten

(...) det er kun en mann som har skader på sitt personlige lerret, som kan bli en virkelig mester.’»

Det var som om Veronica, da hun mistet Donati til kirken, hadde funnet en annen versjon av ham, minus prestekrage og samvittighet.

• "Ondskapen glemmer ikke" av Roberto Costantini
  • "Den andre kvinnen" av Daniel Silva