Den ensomme polygamisten

av (forfatter) og Stian Omland (oversetter).

Cappelen Damm 2012 E-bok

Golden Richards er dypt troende, har fire koner og 28 barn. Han er langt inn i førtiårskrisen og blir viklet inn i en affære som kan ødelegge fremtiden til hele familien.

ISBN13 9788202371319

EAN 9788202371319

Omtalt sted USA

Denne boka hadde fått gode omtaler i media tydeligvis, og pocketutgaven som jeg har er full av sitater som lover at dette er noe man virkelig må lese, høye terningkast osv... Vel, på side 112 avbrøt jeg. Det ble bare en rotete historie for min del, mistet tråden hele tiden og det fenget meg ikke overhodet. Jeg hater slike bokopplevelser. Det føles virkelig som et nederlag å måtte avbryte. Jeg tror ikke jeg hadde klart å fullføre boka om jeg hadde fått betalt for det.

Dette er ei rar bok. Heldigvis er ho tjukk, og heldigvis er ho bra skriven, for det tek tid å setje seg inn i eit univers der hovudpersonen Golden Richards har fire koner og 28 barn. Som ein kanskje kan tenkje seg, vert det i ein slik familie ein del forviklingar. Heldigvis møter vi ikkje stemmane til alle desse 32, men vi ser familien gjennom hovudpersonen (far i huset), yngste kone og det av barna som slit mest med å tilpasse seg ein slik storfamilie. Det er sår og sær lesnad, men det er ei bok eg vil anbefale!

Golden er familiens overhode med 4 koner og 28 barn. Familien er fordelt på tre hus, og Golden sirkulerer mellom dem når han endelig er hjemme. Golden flykter nemlig fra den store og kaotiske familien sin. Han tar jobber langt unna hjemmene, så han har ukedagene for seg selv. Så forelsker han seg i sjefens kone, og livet hans tar en ny og uventet vending.

Masse humor og uhyre interessant lesning om en livsstil langt fra vår egen. Anbefales!

Dette er en utrolig fin bok. Jeg var både litt skeptisk til konseptet og nysgjerrig på hele flerkoneridelen, men boken er så mye, mye mer. Vi får noen glimt tilbake til Goldens barndom og begynner å forstå hvorfor han er den han er. Samtidig som vi i en allvitende synsvinkel følger Golden og Rustys tanker. Det er ikke lett hverken å være en som skal deles på, eller en av mange som skal ha oppmerksomhet. Og de følelsene blir virkelig godt beskrevet. Jeg synes synd på både Golden og Rusty. De er begge fanget i et nett av forventninger og de mangler det de trenger for å bryte ut.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger</a

Helt grei bok, som jeg egentlig ikke blir å anbefale til så veldig mange. Jeg kan ikke si at jeg helt forstår hva forfatteren ønsker med denne boken? Gi et bilde av hvordan det er i mormoner og polygamist samfunn? I så måte håper jeg jo den ikke er så veldig virkelighetsnær. Jeg sitter bare med en besk smak i munnen og tenker at slike samfunn skulle vært tvunget til å bruke prevensjon .....

• "Silkefabrikken Harmonien" av Tash Aw
  • "Larrys fest" av Carol Shields
  • "Valmuekvinnen" av Noëlle Châtelet