Den ensomme apen

instinkt på avveie

Gyldendal 1996 Innbundet

Forfatteren kaller oss mennesker "den ensomme apen", fordi vi har glemt våre nærmeste slektninger, dyrene, og oppfører oss som om vi er en helt annen sort skapninger enn dem. Derfor har vi så vanskelig for å forstå dyrene, deres intelligens, språk og kultur, hevder forfatteren. Hun mener også at husdyrtemmingen ble skjebnesvanger, ett av de gamle instinktene kom på avveie i det nye livet. Boken følger sporene av det villfarne instinktet gjennom historien. Har bibliografi og stikkordregister.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205238176

EAN 9788205238176

Følelser er ikke fornuftens motsetning. Følelser er ufølsomhetens, stupiditetens og kynismens motsetning.

• "Bjeffing - språket som høres" av Turid Rugaas
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Vuggesang" av Leïla Slimani
  • "Harold Frys utrolige pilegrimsferd" av Rachel Joyce
  • "Det usynlige barnet og andre fortellinger" av Tove Jansson
  • "Stille - introvert styrke i en verden som aldri slutter å snakke" av Susan Cain
  • "Pappaen og havet" av Tove Jansson
  • "Helvete" av Erlend Loe