Den du ikke ser

av (forfatter), Aud Nordberg (oversetter) og Bendik Østbye Johannessen (oppleser).

Strawberry Publishing 2021 Lydfil

Sommeren står for døren på Gotland. Snart er det midtsommer og ferietid. Etter å ha kranglet med samboeren på den årlige vennefesten går Helena Hilleström ut for å lufte hunden morgenen etter. Hun kommer ikke tilbake. Da de finner henne, er hun død, og hunden ligger i sanddynene, nærmest halshogd. Da småbarnsmoren Frida Lindh blir funnet drept på lignende måte, går storalarmen. Overbetjent Anders Knutas er overbevist om at gjerningsmannen er den samme, og at han vil drepe igjen. Dette er den første romanen med Andres Knutas.

Forlag Strawberry Publishing

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

Serie Anders Knutas (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Det starter med en spennende prolog og interessen blir automatisk fanget. Så rulles historien opp, i nåtid og fortid. I korte kapitler hører vi morderen, men jeg savnet mer. Handlingen er god, men kunne ha vært strammere. Blir godt kjent med hovedpersonen og hennes familieforhold. Synes boken er jevnt over grei og lettlest. Mot slutten tar det seg opp med noen vendinger som både er forventet og ikke forventet. Jeg leser gjerne oppfølgeren!

Hadde store forventninger til denne, men den skuffet en smule. Syns språket var litt platt, men storyen fenget nok til at jeg leste ut boken. Usikker på om jeg kommer til å lese mer av denne forfatteren, men mulig jeg gir han en sjangse til.

En bok som fikk meg til å lukke vinduet og titte meg over skulderen. Spenning til siste side!

Jeg har lest flere litt annerledes krim/spennigsromaner i det siste så denne var litt treg og traurig til å begynne med, men jeg tenkte jeg måtte holde ut litt til. Plutselig klarte jeg ikke å legge den fra meg gitt! Gleder meg til neste bok i serien!

jeg leste neste bok før og det var dumt -for dermed kunne jeg sammenligne og den neste boka var bedre

Av alle farer er den største å undervurdere sin fiende.

Kveldsmørket gikk i ett med skogen, buskene og åkeren. Det eneste han kunne skimte, var lyset fra lyktene langs grusveien og fullmånen som skinte som en metallbit langt, langt borte - som en mynt fra en fjern verden som ikke lenger hadde noen verdi for ham.

Bøkene i denne listen er bøker som ligner bøkene til Stig Larsson. Bøkene er plukket ut på bakgrunn av tema og sjanger, og har til felles at de har høyt tempo, mørk undertone, og interessante karakterer.

Min første leseutfordring.

Jeg forsøker å ta en bok for hvert punkt, altså ikke slå i sammen de forskjellige punktene. Jeg har satt opp flere bøker på "samme punkt", men det er fordi jeg skal ha oversikt over hva som er hva, og fordi jeg ikke har bestemt meg for hvilken bok jeg skal velge. Det er flere bøker som kan passe under flere punkter, jeg kommer til å bytte litt på de ved behov, for at jeg skal få plass til flest mulig bøker som jeg ønsker å lese på lista. Jeg skriver derfor hvilken punkter bøkene passertil/går under.
Jeg markerer punktene/ bøkene med lest og uthevet skrift etterhvert som jeg har lest de. Dette utfordrer meg til å prøve ut nye forfattere og nye sjangere, inntil nå er jeg positivt overrasket.

En bok på mer enn 600 sider Jeg er pilgrim - Terry Hayes.
En bok på under 150 sider To fluer i en smekk som rir på en hest- Anne B Ragde & Unni Lindell
En bok som er anbefalt av en jeg nylig har møtt Så lenge deter stjerner på himmelen - Kristin Harmel.
En bok med handling ifra mtt hjemsted Rakels bok - Sissel Verøysvik
En New York time bestselger Bursdagsgaven - Sue Monk Kidd
En bok med blått omslag Ektemannens hemmelighet - Liane Moriarty
En bok som har vunnet National book Award Bak den vakre fasaden - Katherine Boo
Et mordmysterie Den som elsket noe annet - Karin Fossum
En bok som er oversatt til engelsk Den Onde viljen - Karin Fossum
En bok som er utgitt i 2016 Den du ikke ser - Jonas Mostrøm, Alt jeg ikke husker - Jonas Hassen Khemiri (2 bøker, usikker på hvor jeg kan putte det inn)
En bok som er basert på eventyr Bukkene bruse i badeland & Bukkene bruse vender tilbake - Bjørn F. Rørvik.
En bok som blir film dette året (2016) Miss Peregrine og øyas hemmelighet - Ransom Riggs
Bok du leser ut på en dag Pulverheksa og skattesnust - Ingunn Aamodt
En bok du har lånt på biblioteket My name is Mahtob - Mathob Mahmoody
En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen Historien om Glenn Anton - Thor Soltvedt
En selvbiografi/bok lest ut på en dag Broren min - Eline Johannesen Helledal
En bok hvor handlingen er om sommeren - Den beste sommeren: en bok om glede, søskenkjærlighet - Polbratek, Emilia; Polbratek, Monika
En bok om en kultur jeg er ukjent med - Tyskerjentene historiene vi aldri ble fortalt - Helle Aarnes
En bok hvor handlingen foregår i Europa - Hypnotisøren - Lars Kepler
En bok hvor handlingen foregår på en øy Hopp da så blir vi kvitt deg - Tanja Wiibe-Lund
En bok som garantert vil glede deg - Så lenge det er stjerner på himmelen - Kristin Harmel
Den første boken du ser i bokhandleren - Kunsten å høre hjerteslag - Jan-Philipp Sendker.
En young adult bestselger - Vinterjenter - Laurie Halse Anderson
En diktsamling - Livslykke - Bjørg Thorallsdottir
En klassiker fra 20. Århundre - Lotta i bråkmakergaten - Astrid Lindgren
En bok skrevet av en kjendis** - Paganinikontrakten - Lars Kepler
Og følge punkter gjenstår.

en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en selvutviklingbok
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en tegnet roman
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok og dens prequel
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok om en roadtrip
en satirisk bok

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

Noen av bøkene jeg leste i 2009

Oversikt over bøker lest 2016
I fjor leste jeg 30 bøker, over 8000 sider i år satser jeg på å lese enda mer☺️ Målet er 50 bøker, så får tiden vise hva jeg klarer å slå fjorårets rekord

Hittil har jeg lest 9589 sider hittili år.

• "Dominodøden" av Jonas Moström
  • "Til døden skiller oss" av Jonas Moström