Den døde i Barentsburg

Press 2012 E-bok

Dette er den fjerde boka fra Svalbardsamfunnet.

For Knut Fjeld er Barentsburg en gåte. Han vet ikke hvorfor han er her, i den fremmede russiske gruvebyenpå Svalbard, en gjenglemt levning etter den kalde krigen. Han vet ikke hvorfor russerne plutselig vil ha ennorsk sysselmannsbetjent til å undersøke en helt vanlig ulykke. Han forstår ikke menneskene, Sovjetstatensbygninger forlatt under nordlyset, det mystiske språket. Og han vet ikke om det er meningen at hanskal forstå. Eller om de skjebnesvangre detaljene han begynner å avdekke rundt ulykken bare er del av etstørre spill, som noen der ute i skyggene har lagt opp for ham. Den døde i Barentsburg er en iskald og stemningsladet skildring av et lukket samfunn - og av en mann som blir nødt til å forsøke åfinne sannheten alene. Dette er den fjerde boken i Monica Kristensens kritikerroste krimserie fra Svalbard, etter Hollendergraven (2007), Kullunge (2008), og Operasjon Fritham (2009). Bøkene er nå også under utgivelse i Danmark, Frankrike, Tyskland, Australia og New Zealand.

Forlag Press

Serie En krim fra Svalbard

Genre Krim

Omtalt sted Svalbard

Eg las "Det magiske landet" av Kristensen for mange år sidan, og hugsar at eg tenkte at dama har talent for å skrive. Eg har ikkje endra meining om dette etter å ha lest "Den døde i Barentsburg". Kristensen skriv lettlest og levande, og det er lett å bli fanga av handlinga i boka. For ein som ikkje har særleg god kjennskap til Svalbard så er miljøskildringane overtydande.

Likevel er det enkelte detaljar som skjemmer litt. For eksempel: kor lang tid treng ein realistisk sett på å laste fisken i to fullasta fabrikktrålarar over i ein annan båt? Truleg mykje, mykje lenger enn det som er antyda i boka. Og den russiske isbrytaren "Krasin" har fått ein liten rolle i boka. I følge Wikipedia er denne båten ca 135m lang, men hovudpersonen i boka anslår lengda på båten til å vere over 400 meter, altså på linje med dei største supertankarane som nokon gong har vært bygd. Har Kristensen blanda saman fot og meter her?

Sett bort frå eit lite knippe rariteter av denne typen er boka så langt eg kan bedømme ein godt gjennomført krimroman. Underhaldande personkarakteristikkar, og det er passe vanskeleg for lesaren å gjette korleis ting heng saman. Eg kan fort finne på å lese fleire av Svalbard-romanane hennar ved eit seinare høve.

Nok en brukbar krim fra Kristensen. Plottet er noe tynt, men brukbart driv underveis.

Vi i Barentsburg er ikke så velstående som dere i Longyearbyen, men vi tar ikke så mye betalt. Er man fattig, har man råd til å være hjelpsom.

De gikk ved siden av hverandre med hodene bøyd mot den råkalde trekken bortover hovedgaten. "Ulitsa Ivana Starostina. Vet du hvem gata er oppkalt etter? Den russiske oppdageren og fangstmannen Ivan Starostin. Han kom til disse områdene første gang allerede i 1780 og overvintret i Isfjorden i 32 sesonger. Synd at dere nordmenn vet så lite om vår historie."
"Jeg trodde det var en dame," sa Knut
"Nei, det er en genitivsform," svarte tolken.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Svalbard.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Bøker som bør sjekkes ut :-). De bøkene som jeg har skaffet kan legges inn i boksamlingen.

• "Ekspedisjonen" av Monica Kristensen
  • "Operasjon Fritham" av Monica Kristensen