Den danske suksessen Enhedslisten

partiet som ga venstresida selvtilliten tilbake

Manifest 2017 Innbundet

Danske Enhedslisten har gått fra å slåss mot sperregrensa til å bli Skandinavias største venstreradikale suksess.
Hvordan har de klart det?
Bli med inn i partiets kulisser. Strategen Pelle føler seg som en opposisjonell fordi han mener at fornyelse ikke er et fy-ord. Den politiske superstjerna Johanne går fra å dumpe 200 kilo pasta på Finansdepartementets trapper, til å forhandle om statsbudsjettet i det samme bygget. Og Enhedslistens framtidshåp, Pernille, vil sette hardt mot hardt i møte med sosialdemokratene.

Dette er en politisk oppveksthistorie. Det er fortellingen om strategier, store drømmer, en extreme makeover, og om dilemmaet som hjemsøker så mange partier til venstre i politikken: Er det mulig å vokse uten å bevege seg til høyre og miste seg selv på veien?

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788283420319

EAN 9788283420319

Serie Radikale bevegelser

Omtalt sted Danmark

Omtalt person Enhedslisten

Lesverdig analyse av veksten til partiet Enhedslisten i dansk politikk dei siste ti åra. Boka er ein pageturner, men blir noko overflatisk. Ho fokuserer mykje på strategien som ligg bak suksessen til Enhedslisten, men det politiske innhaldet og konfliktane i dansk politikk kjem for mykje i bakgrunnen etter denne lesaren sin smak.