Den blinde mannen i Sevilla

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2004 Heftet

Dette er den første romanen om politiinspektør Javier Falcón. Det er påske i Sevilla. En restauranteier blir funnet bundet, kneblet og død foran tv-en sin. Han har sår som tyder på at han har kjempet for å komme seg løs for å slippe å se det som har blitt vist på tv-en. Konfrontert med dette grusomme åstedet, blir selv den rolige mordetterforskeren Javier Falcón skiplet. Hva kan ha vært så grusomt? Etterforskinga av offerets turbulente liv gjør at Falcón må foreta ei reise gjennom si egen fortid og sin avdøde fars brutalt ærlige dagbøker. Falcón skjønner at han ikke bare holder på med en jakt etter morderen, men også en søken etter sitt eget hjerte.

En død restauranteier med avskårne øyelokk og et gammelt fotografi får politietterforsker Javier Falcón til å utforske sin egen fortid. Den blinde mannen i Sevilla ble kåret til Årets påskekrim 2003 i Aftenposten, og er en forrykende og oppslukende thriller. Terningkast 6. «Robert Wilson igjen til topps . en atmosfæreskaper av Guds nåde.»Terje Stemland, AftenpostenTerningkast 6. «Ingen over, ingen ved siden.»Stein Roll, Adresseavisen«Imponerende roman fra en av krimsjangerens mest interessante.»Lars Helge Nilsen, Bergens Tidende«Robert Wilson skriver krim på et nivå vi sjelden blir tilbudt.»Leif Ekle, NRK P2«Det holder å si at både han [Javier Falcón] har eksepsjonelle kvaliteter, og at Robert Wilson neppe har sin overmann i dagens krim. . Påsken er sikret, i alle fall for leseren.»Christopher Hals Gylseth, Dagbladet

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205324725

EAN 9788205324725

Serier Gyldendal krim Javier Falcon

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Spania

Denne boken gjorde meg hektet på krim. Alle bøkene om Falcon anbefales.

Etter en svært treg start fant jeg denne boka svært så spennende med en god intrige forankret i Spanias nyere fortid. Mens den konvensjonelle etterforsker er en relativ outsider, viser det seg her at inspector jefe Falcon selv er dypt involvert i kriminalgåtens forhistorie. (Lest 2013).

Jeff Javier Falcón 1

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Jeg har virkelig håvet inn masse forskjellig på loppis i år, gleder meg til mye lesetid i påsken, og håper jeg har funnet noen skatter her...

Her er de beste krimbøkene! Gamle og nye. Felles for dem er at det er mer enn bare krim, det er god litteratur, også.

Krimbøker der handlingen foregår rundt påsketider.

• "I selskap med fremmede" av Robert Wilson
  • "De skjulte morderne" av Robert Wilson