Den blå engel

Cappelen 1994 Heftet

Boka handler om gymnaslærer Ditten, kalt "Dritten". Hans muligheter til å ta igjen overfor elevene er små, og det er ham selv som rammes hardest når han omsider vil ta hevn. Han rammes av forelskelse i kabaretsangerinnen Rosa Frølich. Historien om den borgerlige lektors fall og moralske oppløsning er en satire over forfatterens samtidige Tyskland. Filmatisert i 1930, med Marlene Dietrich i en av hovedrollene.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788202147174

EAN 9788202147174

Serie En klassiker fra Cappelen

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Tyskland

Boka var ganske fornøyelig, og den minnet meg ganske ofte om en gammel farse, slike som vi har sett på teater og film, mange av oss. Og boka er riktignok filmet også. Språket er litt gammelmodig, uten at det gjør noe. Boka er tross alt skrevet i 1905. Karakterene er rikt og levende skildret , dynamikken mellom dem og miljøet likeså. Jeg føler litt sympati med Ditten som blir herset med av elevene sine, men han gjør ikke så mye for å unngå det annet enn ved å bruke sin makt. Han fryder seg også over det når han får gjort hevn. Som også originaltittelen viser til, så handler boka om en tyrann, og hans fall. Fallet blir stygt, uten at jeg skal si så mye mer enn det, men veien dit er kostelig. Heinrich er bror av Thomas Mann.

Min omtale HER

• "Vente på mørke, vente på lys" av Ivan Klima