Den befridde familien

av (forfatter) og Monica Isakstuen (oversetter).

Pelikanen 2019 Innbundet

Hva er en familie? Hvorfor bygges fortsatt de fleste boliger for to voksne og to barn? Er det en menneskerett å få barn - uansett alder, kjønn eller seksuell legning? Og: Kan vi noen gang befri oss fra de «reglene» som ligger i vår biologi?

Josefin Oleviks skarpe og høyaktuelle debattbok er en liten skatt som utfordrer leseren til å tenke fritt om foreldreskap, familierelasjoner, husholdning, fordommer, natur, biologiske begrensninger og kultur.

Hun skriver engasjerende om alenemødres levekår, det historiske og politiske bakteppet for kunstig befruktning, eggdonasjon, sæddonasjon og surrogati. Hun forteller om sitt eget valg om å bli enslig forelder, befruktet på den danske klinikken Storken og deretter om å være «lykkelig gift med staten».

"Den befridde familien er en klok, rik, veltenkt og velskrevet bok. På en vidunderlig og fruktbar måte bruker hun blant annet klassikere som Mary Shelleys Frankenstein, Carl Jonas Love Almqvists Det går an og Gabriel García Márquez' Hundre års ensomhet for å sidebelyse sine og andres tanker om familien, og om det som ligger så nært: naturen og det Naturlige."
Göteborgs-Posten

Josefin Olevik er en svensk journalist og forfatter som bor i Stockholm. Hun skriver i en rekke svenske aviser og tidsskrift og debuterte som forfatter i 2009 med Campingland: en berättelse om flintastek, flukthål och förtältsromantik, før den Den befridde familien kom i 2016.

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Josefin Olevik

Genetikk er en tombola, og av og til har man uflaks

Hvis man med feminisme mener at en kvinne skal ha rett til å velge sitt eget liv, ikke ut i fra at hun er kvinne, men menneske, kan vi slå fast at vi fortsatt har en jobb å gjøre. En kvinne er nødt til å ha gode forklaringer på sin eventuelle barnløshet

Mens «tidsklemma» har blitt et negativ moteord som småbarnsforeldre i alle samfunnslag bruker, opplever barnløse at deres stress ikke er gyldig på samme måte. Men det kan jo faktisk skje, at man har vanskelig med å få livet til å gå opp, uten å ha søvnløse barn å skylde på. Barnløse opplever også urettferdighet i muligheten til å få redusert arbeidstid. Hvorfor skulle barn være den eneste grunnen til at man ønsker å jobbe deltid? Mange har valgt et barnløst liv nettopp for å kunne utvikle sine interesser, kanskje kunne reise mer eller fordype seg som kunstner. Likevel er det bare småbarnsforeldre som kan kreve redusert arbeidstid

Mer enn halvparten av alle ekteskap går i oppløsning, og en enda større andel av samboende med barn separeres. Giddens snakker om det "rene forholdet", at våre relasjoner i dag ikke bygger på økonomi, slektskap eller praktiske avtaler, men helt og holdent på relasjonen i seg selv

Hva er mest rart-å få barn på egen hånd eller ikke å få barn i det hele tatt? Det er vanskelig å si

Dette er en liste over alt jeg har lest i 2019

• "Føling - roman" av Ragnhild Eskeland
  • "I blått" av Maggie Nelson
  • "Jeg lever ikke lenger selv" av Kristine Hovda
  • "Argonautene" av Maggie Nelson
  • "Det åpenbare" av Kenneth Moe
  • "Ikkje tenk på det - drama" av Olaug Nilssen
  • "Jeg vet ikke helt hva det er" av Silje Bergum Kinsten
  • "Snakkes til uka - feltnotater fra en digital datingverden" av Ellen Sofie Lauritzen
  • "Smilefjes. Tommel opp. Regnbue" av Victoria Durnak
  • "Når jeg drikker" av Martin Svedman