Den andre

av (forfatter) og Kristin Solberg (oppleser).

Aschehoug 2022 Lydfil

Utgivelsesår 2022

Format Lydfil

ISBN13 9788203393426

EAN 9788203393426

Omtalt tid 2000-2009 2010-2019 2020-2029

Omtalt sted Norge Syria

Omtalt person IS (organisasjon) Aisha Shezadi Kausar Kristin Solberg

Denne boka ga svar på en del ting jeg har lurt på når jeg har lest om kvinnene som frivillig reiste fra Norge til Syria og IS. Troverdig og oppriktig fortalt fra en av kvinnene selv, Aisha. Solberg gjengir det usentimentalt og saklig. Nyansert og bekreftet ved intervjuer av mennesker i Aishas fortid og omgangskrets. I løpet av boka tenkte jeg også mye på alt Solberg selv må ha opplevd på sine reiser, og håper hun gir ut en bok om sitt eget liv som utenrikskorrespondent! Jeg hørte lydboka, der Kristin Solberg selv leser. Det kan anbefales!

En interessant bok. Kjenner lite til IS og hvilke mennesker som blir en del av dette. Ga meg et utvidet perspektiv.

Kanskje er der slik at en krig ikke har noen vinnere, bare uendelig mange tapere

For med èn gang man definerer et felleskap, skaper man også et utenforskap'

Men du ville heller ha en far som oppførte seg bra, enn en far som ga deg alt du pekte på og juling i tillegg

Det finnes kanskje ingen grenser for hva et menneske kan gjøre mot et annet, hvis det er blendet av ideologi og ruset på vold. Likeledes ingen grenser for hva det kan forsvare, hvis det ser hva det vil og tar avstand fra resten.

Hvis ingen hadde blitt utsatt for vold i barndommen, ville det vært mye mindre rekrutteringsgrunnlag for terrorgrupper.

• "Terroristen fra Bærum - radikaliseringen av Philip Manshaus" av Anders Hammer
  • "Jenta som fikk en stemme" av Abi Daré
  • "Rich boy" av Caroline Ringskog Ferrada-Noli