Demonen som gråt

av (forfatter), Søren Hammer (forfatter) og Morten Gaustad (oversetter).

Font 2011 Innbundet

Liket av ei ung kvinne blir funnet nedfrosset i innlandsisen på Grønland. Førstebetjent Konrad Simonsen ved politiet i København ser at både offeret og drapsmetoden ligner på ei sak han var involvert i for mange år siden, ei sak som endte med justismord. Snart jakter Konrad og kollegene på en seriemorder, og det viser seg at saka har forgreninger til hans egne medarbeidere i Drapsavsnittet. Dette er den andre romanen om Konrad Simonsen.

Et 25 år gammelt lik av en ung kvinne oppdages ved en tilfeldighet på Grønlands innlandsis. Kvinnen sitter på kne, er halvnaken med sammensurrede ankler og begge håndledd fastgjort til lårene. Førstebetjent Konrad Simonsen settes på saken. Tablået minner kraftig om en mordsak Simonsen i sin tid bidro til å løse, og sønderknust må han nå innse at han sannsynligvis har bidratt til et justismord. Samtidig følges etterforskningen tett fra aller øverste hold på statsministerens kontor, som har sine egne hemmeligheter å beskytte. Demonen som gråt er den andre boken i serien om førstebetjent Konrad Simonsen og hans etterforskningsteam fra Politigården i København. Den første, Udyr, kom på norsk høsten 2010.

Forlag Font

Utgivelsesår 2011

Omtalt sted København

Grei bok. Jeg må innrømme jeg kjedet meg til tider og boken irriterte for jeg følte det ble så mye frem og tilbake i handlingen. Om den hadde vært formulert på en annen måte, poengene kommet annerledes frem hadde den vært bedre.

Dette er en litt annerledes kriminalroman fordi her avdekkes morderens identitet tidlig i handlingen. Det blir ikke om å gjøre for politiet å finne ut HVEM han er, men å skaffe til veie nok håndfaste bevis for å få ham dømt for forbrytelsene han utvilsomt er skyldig i.

Nytt år - nye bøker å kjøpe..... :) Bøker kjøpt pr 31.5.

Egen oversikt over leste bøker i 2018

• "Den gode datter" av Steffen Jacobsen