Deltagende observasjon

Fagbokforlaget 2004 Heftet

Forfatteren skriver om sine erfaringer med deltagende observasjon som metode. Hvordan skal forskeren ta plass i det miljøet han eller hun skal forske i? Hva slags forhold skal man ha til de personene som forskes på? Hun tar opp temaer som blant annet grad av deltagelse, deltagerrollene, etikk i feltarbeidet og nedskriving av notater. Målgruppen for boken er studenter, forskere og andre som bruker denne type metode i sitt arbeid. Med register og litteraturliste.

Denne boken gir en grundig introduksjon til deltagende observasjon som samfunnsvitenskapelig metode. Fangen viser gjennom eksempler fra egen og andres forskning hvor mangfoldig et feltarbeid kan være, og hvordan feltarbeidets utfordringer og dilemmaer kan løses. Mange av feltarbeidets aspekter diskuteres også ut fra ulike teoriretninger og vitenskapsteoretiske posisjoner. Boken drøfter sentrale tema som - grad av deltagelse - ulike deltagerroller - etiske spørsmål i feltarbeid - skriving av feltnotater Forfatteren tar også opp spørsmål om hvordan forskeren kan få innpass, opparbeiding av tillit, ulike aspekter ved relasjonen mellom forsker og deltagere, samt avslutning av feltarbeid. Et eget kapittel drøfter forhold knyttet til vurdering av konfidensialitet og personvern. Siste del av boken handler om analyse, kvalitetssikring og skriving av forskningspublikasjoner. Katrine Fangen er postdoktor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo. Hun har publisert flere bøker, forskningsrapporter og artikler. Hennes doktoravhandling fra 1999 er en studie av det nynazistiske miljøet i Norge, basert på deltagende observasjon. For sin doktoravhandling mottok hun Hans Majestet Kongens gullmedalje som blir gitt til "fremragende yngre forskere". "(...) Deltagende observasjon fremstår som en god og engasjerende introduksjonsbok. ... Den er et viktig bidrag til vårt repertoar av samfunnsvitenskapelig metodelitteratur på norsk." (Randi Kaarhus, Tidsskrift for samfunnsforskning nr 4-06) Les hele anmeldelsen på nett: http://www.samfunnsforskning.no/page/Tidsskrifter/Meny_Tidsskrifter_TfS_hoyre/7486/7519

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2004

• "Systematikk og innlevelse - en innføring i kvalitative metoder" av Tove Thagaard
  • "Det norske samfunn" av Ivar Frønes
  • "Enhet og mangfold - samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode" av Kristen Ringdal
  • "Moderniteten og holocaust" av Zygmunt Bauman
  • "Selvmordet - en sosiologisk undersøkelse" av Émile Durkheim