Delhis vakreste hender

av (forfatter) og Håvard Syvertsen (oversetter).

Aschehoug 2013 Heftet

Göran Borg tilbringer dagene med å surfe på Internett og tenke på ekskona Mia. Karrieren hans har gått i stå, han har lagt på seg og han ser sjelden de voksne barna sine. Når han tror at livet ikke kan bli så mye tristere, mister han jobben og blir lurt med på ei charterreise til India. Der blir han magesjuk og reisefølget hans lar han bli igjen på et sjuskete hotell i Jaipur. Plutselig banker det på døra, og den indiske tekstileksportøren Yogendra Singh Thakur kommer inn og tar med seg Göran på ei ytre og indre reise til Indias hovedstad New Dehli.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203218965

EAN 9788203218965

Omtalt sted Sverige India

God underhaldning

Gøran Borg er middelaldrande, han er skilt, einsam – og ganske så motlaus etter å ha fått sparken frå jobben som skribent. Svært så trist, altså!
Når han då vert invitert på ein chartertur til India av damevennen og sjarmøren Erik, tar han motvillig sjansen på å bli med.
Det går ikkje så veldig bra; han får magetrøbbel og må bli igjen på eit trist hotellrom i Jaipur, medan dei andre reiser vidare.
Til alt hell kjem Yogi, ein velståande indisk optimist, og tek Gøran med tilbake til New Dehli. Han blir ein venn for livet, på mange måtar.

Gøran får etterkvart smaken på India, han møter ei vakker kvinne, Preeti, og han får ved hjelp av sin gode ven Yogi eit nytt og optimistisk syn på framtida!

Boka er fornøyelig, har mange humoristiske ord og vendingar, i tillegg til også å vise den svært så mangfaldige indiske kulturen på godt og vondt.
Eg har humra, opplevd litt spenning, og framfor alt; eg har nesten kjent alle gode dufter og vonde lukter som han skildrar med innleving... for ikkje å snakke om indisk mat og krydder...

Ei trivelig oppleving som gir kar: 5

Småfornøyelig :-)

" Du har blitt tynnerr ", sier Cissi. " Ja, noen kilo. " " Stilig. Ansiktet ditt virker mer maskulint. " " Takk, " sier jeg og lurer et øyeblikk på om det betyr at jeg i hennes øyne hadde sett ut som et forspist fjols.

"Mia og Max skal reise til Thailand om noen uker, hørte jeg," sa hun. Mia og Max, det hørtes ut som to tyske tegneseriefigurer fra trettitallet. Kledd i uniformer fra Hitlerjugend.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Luften du puster" av Frances de Pontes Peebles
  • "Skreddersydde drømmer" av Núria Pradas