De usynlige

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Bazar 2013 E-bok

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2013

Genre Krim

Spennende innsyn i et miljø som er helt ukjent for meg, nemlig rommiljøet i England på 80-tallet. Vi følger både privatdetektiven Ray Lovell, som er halvt rom, og tenåringsgutten JJ parallelt. Det er fint driv i handlingen som starter på "midten" av historien hvor Ray finner seg selv innlagt på sykehus med hukommelsestap og lammelser i kroppen. Så får vi vite hvordan det skjedde og hva som skjer videre.
Og historien tar hele tiden nye vendinger, og det er i alle fall ikke forutsigbart.

Jeg likte boka, jeg :)

For sju år siden forsvant Rose Janko, og ingen har sagt et ord om dette før faren hennes plutselig står på kontoret til privatdetektiven Ray Lovell. Han vil vite sannheten om forsvinningen, og velger Ray Lovell fordi han selv er av sigøynerblod. Rose giftet seg med Ivo Janko og ble da en del av en reisende sigøynerfamilie, og ryktene vil ha det til at hun stakk av det sønnen hennes ble rammet av den genetiske sykdommen som går i Janko-familien.

Denne boka likte jeg godt. Her har vi en krimgåte som skal løses av en privatdetektiv og en historie vi kan lære noe av. Vi får et innblikk i sigøynerfolkets levesett og hvilke fordommer de møter. Og hvordan de behandler hverandre hvis man finner ut at man ikke vil leve på veien lenger, eller finner seg en partner som ikke er sigøyner.

Løsningen rulles sakte, men sikkert opp – men er aldri slik det kan synes på overflaten, og slutten kom temmelig overraskende på meg – og det liker jeg veldig godt!

Sånn er det hele tiden. Når jeg står og ser på noe fint og føler meg glad, så kommer familien og plager meg. De føles mer og mer plagsomme jo eldre jeg blir, har jeg lagt merke til.

Jeg fanger opp kanskje ett av ti ord, men jeg liker det at jeg ikke skjønner hva han sier - det tillater sinnet mitt å vandre til nye steder, som om det er satt fri fra sine vanlige, kjedelige rutiner.

Mamma leser ingenting, hvis det ikke er et skjema, eller det står om et stilig mord i avisen.

Vi er et bra par - begge er delvis lammet, og begge har det med å skrike om natta.

Og hvis Gud ikke ser i nåde til Christo, som er så god og tapper og aldri har gjort noen noe vondt, ja, da kan du få ha Gud i fred for meg.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Jeg har planer om å lese krim, noe jeg sjeldent gjør. Disse bøkene er med på krimlista mi

• Stormen av Frode Granhus
  • Marco-effekten av Jussi Adler-Olsen
  • De usynlige av Stef Penney

På ekstralista har jeg

• Faen ta skjebnen av John Green (har tyvstartet på den, forresten)
  • En gatekatt ved navn Bob

• "De landflyktige" av Chris Pavone