De syv hengte

av (forfatter) og Geir Kjetsaa (oversetter).

Solum 2001 Heftet

En vakker vårmorgen noen år før revolusjonen i Russland blir fem terrorister, to kvinner og tre menn, arrestert. Knapt 48 timer senere føres de bort for å henges sammen med to "vanlige mordere" fra det samme fengsel. Syv vidt forskjellige mennesker opplever samtidig møtet med en uavhengig og ubarmhjertig skjebne. Boken er en psykologisk studie, hvor menneskers angst, men også dets styrke, skildres.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2001

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted Russland

"Well, my friend, they've hanged you!"

"When are they going to hang me?" asked Yanson distrustfully. The warden meditated a moment.

"Well, you'll have to wait—until they can get together a whole party. It isn't worth bothering for one man, especially for a man like you. It is necessary to work up the right spirit."

Russisk litteratur har betydd mye for meg. Her er 10 døde russiske forfattere, i sånn passe kronologisk rekkefølge, som jeg mener bør leses. Verkene er elsket og hatet, gjør opp din egen mening...

• "Herskapshuset" av William Faulkner
  • "Røk" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev