De strålende

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Heftet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202509392

EAN 9788202509392

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted New Zealand

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 2013

Det er på New Zealand det skjer, og året er 1866. Gullgraving er en trend, og Walter Moody har planer om å bli rik. Han har reist helt fra England, så han bør lykkes. Byen han havner i er Hokitika, og på hotellet hans holdes et møte. Uforvarende havner han midt i en diskusjon mellom tolv menn. Det er et hemmelig møte, og tingene de diskuterer er obskure og oppsiktsvekkende. En dranker har falt for alkoholens grep, og i huset hans finnes en formue i gull. Anna, en av byens horer, har visstnok prøvd å ta livet sitt, men hvorfor? Byens rikeste gullgraver er sporløst forsvunnet. Alt dette får Moody greie på sin første dag i det nye landet, og han prøver etter beste evne å nøste trådene sammen.

En gedigen bok, og man må ha tunga rett i munnen, for det er et intrikat mysterium som rulles opp.
Vinner av Bookerprisen.

"You can't tell from looking at a man what he's capable of doing. And you certainly can't tell what he's done."

"Some folk are dealt a bad hand. But you can't rely on another person's conscience to live the life you want to live. You make do with what you're given; you struggle on."

"Hør," sa Balfour nå og satte fingerspissene mot bordplaten mellom dem. "Jeg har nettopp hørt om Emery Staines." "Å!" sa Löwenthal overrasket. "Ikke før nå? Har du hatt hodet begravet i sanden kanskje?"

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

Ulike bøker jeg ønsker meg :

• "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez
  • "Intuisjonisten" av Colson Whitehead