De som ikke finnes

Cappelen Damm 2014 E-bok

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202417956

EAN 9788202417956

Serie Emilie og Samuel (3)

Å lese denne ungdomsromanen var både en fin og fæl opplevelse.
Fin; fordi jeg møtte igjen Samuel fra Ghana som jeg også hadde lest om i boka Barsakh av samme forfatter. Han hadde nå gjort sitt andre forsøk på å komme seg til Europa, skaffe seg jobb og derved en fremtid. Han hadde så langt lykkes, og boka starter med at han oppsøker Emilie i Norge.
Fæl; fordi at selv om selve jegpersonen i boka er en fiksjon, så er det likevel en realitet at mennesker gjennomlever samme type lidelser "as we speak" kun med det som mål å skape seg en god fremtid.

Denne romanen er absolutt politisk, og det var for meg befriende å lese litteratur for ungdom som har et tydelig budskap og tar side i samfunnsdebatten. Jeg leser mye om kjærlighet (vel og bra), Rysjedame#2 leser mye fantasy(også vel og bra), men denne boka tar opp et aktuelt samfunnstema på en forståelig måte for ungdom. Stranger formidler så bra følelsen av å ikke høre til noe sted, ja, kort sagt, ikke finnes:
"Det verket i fingrene. Hadde han vært som alle de andre i byen, da hadde han dratt til legen. Da hadde han fått tatt røntgenbilde av hånden, fått sårsalve, bandasje, en sykemelding, men han er ikke som dem. Fingrene må bare verke, for heller ikke de finnes. Verkingen finnes ikke. Smerten hans finnes ikke."(Stranger, 2014, s. 126)
Denne boka egner seg godt for ungdommer i vgs (som jo er vår målgruppe), den er lettlest, noe som gjør den ekstra aktuell til lesing på yrkesfag.
Hjerteskjærende lesing, anbefales!

Jeg har lest Barsakh, Verdensredderne og De som ikke finnes. Alle tre er ungdomsbøker skrevet av den norske forfatteren Simon Stranger. De som ikke finnes ble kanskje den sterkeste boken for meg. Som sagt har jeg mye med flyktninger å gjøre. Men jeg møter ikke på dem som er papirløse, som har blitt smuglet hit eller som har rømt fra mottak. Historien til Samuel er så sterk at den er kvalmende. Den er umulig å ta inn over seg og en klarer ikke bære at mennesker har det sånn. Samtidig ser vi skjebner som ligner hans eller som har det helt forferdelig grusomt på andre måter, på TV og i avisene hver dag. Det er nok til å rive sjelen ut av en.

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Kan noen skrive et kort handlingsreferat av, er til en skoleoppgave. Tusen takk.

"De som ikke finnes" er en viktig bok. Den er spennende, har troverdighet nok og reiser viktige spørsmål. Mange av elevene mine vil ha godt at å lese denne. Det er imidlertid problematisk for meg at boken ender som den gjør.

Stadig flere bøker tar for seg dette temaet.

Bøker til barn og ungdom med kulturmøte som tema

Litteraturfestivalen Kapittel går av stabelen her i Stavanger 14. - 18. september. Årets tema er vandring. Vi på biblioteket har laget en liste med over hundre aktuelle bøker til festivalen.

Lest i 2016

Bøker lest 2018