De som er i storm og fare

av (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Eieren av Bannock Oil, Hazel Bannock, kontakter den tidligere elitesoldaten Hector Cross da familiens yacht blir kapret av afrikanske pirater utenfor kysten av Madagaskar. Hazels 19 år gamle datter, Cayla, var om bord da yachten ble kapret, og hun blir holdt som gissel av piratene. De krever en stor sum i løsepenger, og da hun får bevis på at Cayla blir torturert, ber hun Hector om hjelp. Sammen tar de loven i egne hender. Dette er den første boka med Hector Cross.

ISBN13 9788202362645

EAN 9788202362645

Serie Hector Cross (1)

Genre Spenning

Omtalt sted Afrika Det indiske hav

Dårlig spenningsbok! Jeg hadde store forventninger til denne, men forventningen ble ikke innfridd! Dette ble for stort, amerikansk, overveldende og unaturlig, så det ble mer et eventyr enn en spenningsroman.

Når datteren til en av verdens rikeste kvinner blir kidnappet, da er det ingenting som stopper moren på å få tilbake datteren. Det øses ut med penger, soldater, skip, det er ingen grense for noen ting. Dette gjør at det blir så urealistisk, og jeg blir ikke veldig engasjert i boka.

Jeg hørte denne som lydbok, og innleser Hedda Munthe gjorde en god jobb! Hun klarte å spille flere personer med stemmen sin, og ga meg mer enn jeg ville fått ved å lese den i papirform.

Det skal ganske mye til for at jeg skal avbryte en bok, men jeg var på nippet med denne. Jeg klarte heldigvis å holde ut, for det var selvsagt noe bra også! Grei spenning, både trist og god avslutning, og et stort problem for annen skipstrafikk og militæret ble løst.

Joda, alt i alt en grei bok, men det finnes et hav av bøker, både blant krim og spenning, som er mye mye bedre enn denne! Vi har veldig mange nordiske forfattere som skriver utrolig bra krim og spenning, og jeg tror primært jeg skal holde meg til dem. Litt mer realistisk og nært, kjenner meg litt mer igjen. Tror det er viktig for opplevelsen av en bok. Drøyer det en stund til jeg prøver meg på flere bøker av Smith!

• "Ond sirkel" av Wilbur Smith
  • "Dyret" av Wilbur Smith