De modige

italienernes opprør mot mafiaen

Spartacus 2015 E-bok

Corleone-klanen skapte den mest brutale og mektigste mafiaen som verden noen gang har sett. Brutaliteten gjorde at de fikk eneveldig makt over Cosa Nostra, men bestialiteten gjorde også at den italienske staten for første gang virkelig tok opp kampen.

I boken forteller Aale historien om hvordan mafiagruppene i Calabria og Napoli-regionen bygde seg opp og fikk vokse i fred i skyggen av den voldsomme striden mellom staten og den sicilianske mafiaen. Resultatet er at den italienske mafiaen totalt sett er blitt farligere, mektigere og rikere enn noen gang tidligere. Cosa Nostra, Camorra og 'Ndrangheta har både politikere, påtalemyndighet og rettsapparat på lønningslistene.

Samtidig forteller han historien om det gryende opprøret mot mafiaen, og hvordan modige italienere nå begynner å kjempe. Det som nå skjer, ville vært helt utenkelig for noen år siden. Når flere står sammen, tør ikke mafiaen i like stor grad slå ned på opprøret fordi den er avhengig av sosial aksept for å fungere slik den gjør. Selv om mafiaen strekker sine fangarmer langt ut i verden, ligger grunnlaget for makten fortsatt i Sør-Italia og i kulturen her.
På Sicilia startet motstanden så vidt for 20 år siden, og nå har hundrevis av forretninger stoppet å betale beskyttelsespenger. I Napoli-regionen ligger et tidligere narkoimperium delvis i ruiner og sliter den med å overleve. Calabria er på mange måter slik Sicilia var for 20-30 år siden - mafiaen står svært sterkt - men det gir håp når de første menneskene nå begynner å gjøre motstand.

De modige er den fascinerende og voldelige historien om de tre store mafiaorganisasjonene i Italia, fra deres "glansdager" på 1960-tallet og frem til i dag. Samtidig blir vi kjent med prester, politikere, butikkeiere og ungdom som risikerer livet for å kjempe mot den mektige mafiaen.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Italia

Pedagogisk og variert om ulike italienske mafiagrupperinger. Aale forklarer forskjellen på Cosa Nostra, Camorraen og N'drangheta, hvordan de opererer og hvorfor det italienske samfunnet ikke klarer å knekke dem. De virkelige heltene er enkeltpersonene han skriver om - myndigheter, politi og et sendrektig rettsvesen får lite ære i Aales bok.

Fin miks mellom reportasjer og fakta, og forfatteren klarer å begrense egen tilstedeværelse i handlingen til det mest nødvendige. For mer om mafiaens røtter, les John Dickies Cosa Nostra, som kom for ti år siden.

Alle anmeldelser av mafiasakprosabøker understreker at virkeligheten ligner lite på de romantiske mafiaframstillingene fra Gudfaren, Mafiabrødre osv., og det gjelder selvsagt denne boka også.

En lettlest, informativ og interessant bok om mafiaen. Den beskriver mafians historie, delvis gjennom historien til ulike personer i hvert kapittel. Den anbefales til alle som er interessert i mafia, Italia og kriminalitet.

Bøker fra Napoli og deromkring.

• "Uglens dag" av Leonardo Sciascia
  • "Berlusconis Italia - historier om makt, mafia og motstand" av Simen Ekern
  • "En muslimsk mors kamp" av Azra Gilani
  • "Ferdaminne frå sumaren 1860" av Aasmund Olavsson Vinje
  • "Roma - nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søte liv" av Simen Ekern
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Dora Bruder" av Patrick Modiano
  • "Jakten på Olav den hellige" av Øystein Morten
  • "Hva visste hjemmefronten? - holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet
  • "Den mørke hemmeligheten i Tysfjord" av Anne-Britt Harsem
  • "Uskyldighetens museum" av Orhan Pamuk