De langtidsboende

Cappelen Damm 2009 Heftet

Irene er stuepike på et etter hvert ganske slitent pensjonat som har flere langtidsboende gjester. Der rydder hun seg gjennom rommene og inn i historiene til "Hotellgjesten", "Forskeren" og de andre som bor der.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202311469

EAN 9788202311469

Jeg greier ikke å se på sjøen som transportflate, har det ikke i blodet. For meg er det skogene man kan gå i, skogene sperrer ikke veien slik sjøen gjør, skogbunnen bærer føttene, vannet er bare ei hinne, man kan ikke flykte til fots på den hinna. Man kan alltid finne veier gjennom skogen, i passe slake lier, man kan gå nesten hvor man vil, og så er det beskyttelsen, eller følelsen av beskyttelse skogen gir.

Har du først skaffet deg et hus, holder det deg fanget resten av livet.

Noen mennesker har denne skingringen i stemmen som man får når man over lengre tid ikke blir hørt. Jeg er sikker på at de en gang var uten denne skingringen. De bruker en del av stemmen som gnager på strupen, stemmebåndene, som sliter på ett eller annet i halsen og kanskje til slutt vil gjøre dem stumme fordi det blir for vondt å snakke. De er kvinner alle sammen.

Hør høstens bokprater! / Lesetips / BØKER OG LITTERATUR / STAVANGER BIBLIOTEK / - Sølvberget Kilde: www.stavanger-kulturhus.no Sølvberget, Stavanger kulturhus

Jeg prater først om hva bøker og lesing betyr for meg og hvordan jeg kobler det opp mot arbeidet mitt. Deretter bokprat, gjennomgang av 16 romaner og novellesamlinger av norske forfattere som fortjener å bli lest mer.... En ettermiddag om høsten / Mirjam Kristensen Tingene hennes / Vidar Sundstøl Visning / Lars Saabye Christensen Eg er mamma, eg skal vere god / Kjersti Kolbotn Forsvinne / Inghill Johansen Zurich / Wenche-Britt Hagabakken Tunnel / Markus Midre Eg kjem med toget / Ingrid Z. Aanestad Lyden av noen som dør / Brynjulf Jung Tjønn Den rettferdige / Helene Uri Siss og Unn / Inger Bråtveit De langtidsboende / Cathrine Knudsen Den statiske mannen / Klaus Hagerup Kjærlighet for viderekomne / Marianne Fastvold Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur En rekke avbrutte forsøk / Selma Lenning Aarø

Dette er bøker som på ulike måter har gjort inntrykk, og har som har gitt meg gode leseopplevelser i 2011. Kommentarer om hver bok! Rekkefølgen er tilfeldig.

• "Mulighetene" av Cathrine Knudsen
  • "Mannemenneske - menn om livet, sex og forhold" av Brit Aksnes
  • "Protosjel" av Maria Dorothea Schrattenholz
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Piker, Wien og klagesang - om Elfriede Jelineks forfatterskap" av Elisabeth Beanca Halvorsen
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Fem kvinner, tre menn og en datter skriver om Vigdis Hjorth" av Eva Grøner