De landflyktige

av (forfatter) og Frank Lie (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Amerikanske Kate Moore flytter fra Washington DC til Luxembourg på grunn av mannens jobb. Hun ser fram til et rolig liv som husmor med spaserturer, kaffebarer og helgeturer til Paris og Amsterdam. Men Kate har en hemmelighet, som etter hvert begynner å bli uutholdelig. Hun begynner også å mistenke at andre i bekjentskapskretsen har ting de skjuler. Som ikke det skulle være nok begynner Kates ektemann å opptre mistenkelig. Kate drar rundt i Europa på jakt etter svar, og blir stadig bekymret for at fortiden skal innhente henne. Jo mer hun graver, dess mer frykter hun for at hennes ekteskap, liv og familie går en uviss framtid i møte.

De landflyktige er en usedvanlig veldreid thrillerdebut og romanen har imponert spenningsforfattere som John Grisham og Olen Steinhauer.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202384708

EAN 9788202384708

Genre Thriller

Denne virket veldig lovende, og i starten lot jeg meg engasjere av det landflyktige og hemmelighetsfulle amerikanske ekteparet som slår seg ned i Luxemburg ("Nobody dreams of living in Luxembourg"). Hovedpersonen Kate er tidligere CIA-agent, noe hennes datanerd av en ektemann, Dexter, ikke er klar over. Han har imidlertid en del hemmeligheter selv. Det har også det amerikanske paret Julia og Bill som plutselig dukker opp i den knøttlille europeiske idyllen.

Utgangspunktet var i grunnen meget bra, men boken sporet av en del ganger underveis. Forfatteren lykkes ikke i å ta oss med rundt i tidslinjen på en god måte, og når det hoppes fram og tilbake i tid - ofte tre-fire ganger i løpet av et par sider mister man innimellom både tråden og engasjementet.

På den positive siden må det nevnes at Pavone til tider skriver deilig syrlig ("he was either drunk or an idiot. Possibly both". Til tider er det ganske så artig å lese hva den amerikanske hovedpersonen synes om alle merkverdighetene hun støter på i Europa. De hjemmeværende amerikanske kvinnenes fascinasjon for svenske tennistrenere blir for eksempel omtalt på underholdende vis.

Temperaturen blir aldri veldig høy. Til det er det viet for mye plass til hovedpersonens barnepass, gulvvasking, matlaging og kafébesøk. Det pludrer avgårde i et bedagelig tempo uten de store overraskelsene underveis. En del overraskelser er imidlertid spart til de siste kapitlene.

Boken fikk meg i grunnen til å tenke på thrillerkomedien "Mr. & Mrs. Smith" med Brad Pitt og Angelina Jolie fra 2005. Den filmen var en god idé som var underholdende men kanskje i overkant lettvint. Det er også en god beskrivelse på boken. Jeg ser imidlertid ikke bort i fra at en filmatisering kan ha noe for seg. Med strammere regi og noen rappkjefta skuespillere (Ryan Reynolds?) kan det bli ganske så festlig.

Lesverdig intrige inni intrige ,stadig nye esker inni pandoraesken og heltene er ikke bare helter Bra utvikling og små hint undervegs

• "Flukten" av Patrick Lee
  • "Den siste som skal dø" av Gregg Hurwitz