De gode mot de onde

verdenskrig, partisankrig, likvidasjoner og folkerett

Vega forlag 2011 Heftet

Forfatteren drøfter spørsmålet om nordmenn som kjempet i motstandsbevegelsen under krigen hadde rett til å drepe tyskere og nazister. Han stiller seg kritisk til metodene som ble brukt ved likvidasjonene og han hevder at de offisielle opplysningene om antallet drepte er feil. Har litteraturliste.

I 1996 utga forfatteren Egil Ulateig boken Med rett til å drepe. Den satte i gang en opphetet debatt blant så vel historikere som krigsveteraner. Voldsomme påstander om historieforfalskning og faktafeil gjorde at forlaget til slutt trakk boken fra markedet. Tre år senere utga forfatteren en revidert og utvidet versjon av boken på eget forlag under tittelen De gode mot de onde. Diskusjonen om hjemmefrontens likvidasjoner under krigen vekker stadig sterke følelser. De gode mot de onde er ikke et forsvar for nazistenes ugjerninger under krigen, men et forsøk på å kaste nytt lys over en lite kjent del av norsk motstandskamp.

Forlag Vega forlag

Omtalt tid 1939-1945

..... ja. Måtte gudane vite kvar pengane kom frå.

• "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss
  • "Den norske nasjonalsosialismen - Nasjonal Samling 1933-1945 i tekst og bilder" av Hans Fredrik Dahl
  • "Rommels pansersjef" av Hans von Luck
  • "Snikskytter på østfronten" av Albrecht Wacker