De forsvunne hendene

av (forfatter), Per Kristian Gudmundsen (oversetter) og Jan Grønli (oppleser).

Lydbokforlaget 2005 CD

Mario Vega er sju år gammel, og livet hans skal akkurat til å forandre seg for alltid. Rett over gata ligger faren hans død på kjøkkengulvet, og mora hans er blitt kvalt med si egen hodepute. Det virker som om det er ei selvmordspakt, men mordetterforskeren Javier Falcón tviler når han leser papirlappen som den døde mannen holder. I den brutale sommervarmen begynner Falcón å undersøke Rafael Vegas liv, og snart mottar han trusler fra den russiske mafiaen. I løpet av to dager følger ytterligere to selvmord i den eksklusive forstaden til Sevilla, og Falcón oppdager at alt henger sammen og at det er mer enn en hemmelighet i Vegas liv. Dette er den andre romanen om Falcón.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2005

Format CD

Serie Javier Falcon

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Spania

"Mord er det største avik i menneskets natur, det får frem en del utkrøpne knep i oss", sa Falcón. "Metodisk tenkning har dårlige levevilkår i en slik illusorisk verden." "Skuespilleri er det mest utkrøpne knep gjennom alle tider," sa Ortega. "Av og til er det så utkrøpent at vi til slutt faen ikke vet hvem vi er lenger."

Frykt er det fundament de fleste regjeringer hviler på.

John Adams, De forente staters 2. president

Etter en merkelig siestasøvn kjente Falcón seg uthvilt, men det var som om hjernen hans lå skjevt i skallen, som en setefødsel.

Hun gikk mot ham. Han gikk mot henne. De kysset som gale på fortauet. Et gammelt par som satt ved vinduet, nikket bifallende. Falcón lukket øynene for falskheten som utspilte seg.

Ha, Ha! Hvilken tåpe Ærligheten er! Og Tilliten, hans svorne bror, en meget enfoldig herre!

Shakespeare, The Winter's Tale

Her er de beste krimbøkene! Gamle og nye. Felles for dem er at det er mer enn bare krim, det er god litteratur, også.

Var hos ene søskenbarnet mitt dag som har kjøpt seg hus med masse innhold, bl.a. en MASSE bøker som jeg fikk plukke fritt det jeg ville av.
Jeg var i himmelen en stund! Her er bøker nok for en god stund fremover!!

• "Den hvite manns grav" av Robert Wilson
  • "Ondskapens kyst" av Robert Wilson