De bortgjemte, og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom

av (forfatter) og Siv Charlotte Klynderud (oppleser).

Cappelen Damm 2019 Lydfil

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

ISBN13 9788202632083

EAN 9788202632083

"Hiv-pasientene mine er stort sett friske og raske takket være tre tiår med intens og glimrende forskning, og investeringer på milliarder av dollar. Mange av CFS-pasientene mine, derimot, er forferdelig syke og ute av stand til å jobbe eller delta i omsprgen for sine familier. I min klinikk deler jeg tiden mellom de to sykdommene, og jeg vil si at hvis jeg kunne velge mellom de to, så ville jeg foretrukket å ha hiv."

Nancy G. Klimas, professor i medisin ved University of Miami The New York Times, 15. oktober 2009

Det er rundt 10 - 15000 ME pasienter i Norge. Forskning viser at sykdommen er like invalidiserende som multippel sklerose, aids og cellegiftbehandling av kreftpasienter, og det finnes en lang rekke medisinske funn, gjort av anerkjente forskere. Så hvorfor sendes ME pasientene hjem fra sykehus og leger, nærmest uten å ha blitt undersøkt, og ofte kun med bryske oppfordringer om å ta seg sammen ?

Det er en fallitterklæring at når man ikke finner noe på de vanlige testene og parameterne,sender man pasientene automatisk til psykiatrisk vurdering.Det er for enkelt å gjøre psykiatri ut av alt man ikke forstår.Jeg er i så måte blitt ganske skuffet over en del kolleger.

Tor Erling Lea,professor i immunologi,8.juni 2010

De har så mye makt, og du er så alene mot overleger og psykiatere. Og de kan bare stemple deg.

Når jeg blir spurt om å anbefale en CFS-pasient til et tv-intervju, blir jeg regelmessig spurt om å finne en mann som har CFS fremfor en kvinne. Tanken er at hvis menn har CFS, så må det være en legitim lidelse.

Senda S. Buchwald, professor i medisin ved University of Washington Ciba Foundation Symposium, 1993

• "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Immun - kroppens evige kamp for å overleve" av Anne Spurkland
  • "Jeg skal hjelpe deg - en sykepleiers farvel til eldreomsorgen" av Vigdis J. Reisæter
  • "Mamma er en gåte - når kroppen angriper seg selv" av Anita Kåss
  • "Kronisk" av Anna Tostrup Worsley
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "Vekk meg når det er over - diagnose: ME" av Live Landmark
  • "Tarmens medisin - 6 smarte trinn til sunn tarm, friskere kropp og klart hode" av Berit Nordstrand
  • "Den jævla arven - penger, porselen og norsk nedrighet" av Olav Brekke Mathisen
  • "Orderud - avhørene, løgnene, de nye sporene" av Øystein Milli