De blåeste øyne

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Aschehoug 2004 Heftet

Forfatterens debutroman fra 1970, skildrer en fattig familie i en liten by i 1940-tallets Ohio. Den elleveårige datteren Pecola ber til Gud hver kveld om å få blå øyne. Hun er sikker på at om hun bare får blå øyne, vil hun bli vakker, elsket og lykkelig. Foreldrene vil slutte å slåss, faren vil slutte å drikke, broren vil ikke lenger stikke av, og hjemmet vil bli fylt med kjærlighet i stedet for hat. Drømmen om blå øyne blir Pecolas fluktvei fra ensomhet, vold og fattigdom.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203208348

EAN 9788203208348

Serie Aschehoug pocket

Omtalt sted Ohio

Vi hadde sluppet frøene våre i vår egen lille flekk svart jord, akkurat som faren til Pecola hadde sluppet sine frø i sin flekk svart jord. Vår uskyld og tro var like fruktesløse som hans lyst og fortvilelse.

Hver eneste kveld ba hun til Gud om blå øyne. Brennende, i et år, hadde hun bedt. Selv om hun var litt skuffet, hadde hun ikke mistet håpet. Å få noe så vidunderlig som det til å skje, ville ta lang, lang tid.

Love is never any better than the lover. Wicked people love wickedly, violent people love violently, weak people love weakly, stupid people love stupidly, but the love of a free man is never safe. There is no gift for the beloved. The lover alone posesses his gift of love. The loved one is shorn, neutralized, frozen in the glare of the lover's inward eye.

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

Basert på en twittermelding presenterer jeg her listen over bøker et skolestyre i Virginia har forbudt. I 2023.

Der det finnes norsk oversettelse har jeg lagt til den.

Begrunnelsen sier tweeten ingenting om, men rasetematikk og fantasy er såvidt jeg kan se fellesnevnere. Jevnt over har bokelskere gitt høye terningkast. Kanskje en god grunn til å lese disse?

Because I heart Oprah <3

Bøker som på en eller annen måte henger ved meg gjennom livet - på godt og vondt

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

• "Paradis" av Chloe Anthony Wofford
  • "Kjærlighet" av Toni Morrison